keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Ihon kunnostusta

Roskaruoan, valkoisen viljan ja sokerin syöminen näkyy heti ihossa. Samoin alkoholin käyttö, joten pikkujoulujen jälkeen sitä ei ole todellakaan hehkeimmillään.

Viime vuosina, kun olen kuntoillut suunnitelmallisemmin, olen huomannut, että ravintoaineiden tarve on ollut erilainen. Tai sitten vanhetessa ravinteiden imeytyminen vaan heikkenee. Suoliston kunto on myös ratkaiseva tekijä. Vihreät kasvikset, raakaraasteet (juureksista) ja esimerkiksi raaka sipuli pitävät yllä hyviä bakteerikantoja, ja se näkyy myös ihossa.

Muutamia knoppeja minulla on, esimerkiksi Bio Strath, jonka käyttö kyllä todellakin näkyy hehkeänä ihona, enkä ole ainoa, joka niin sanoo.

Mutta muitakin ravintolisiä voi käyttää.

Jos iho on velton tuntuinen ja hilseilevä, se voi olla merkki C-vitamiinin vajeesta. Sitä tarvitaan kollageenisynteesissä (ihon fibroblastisolut muodostavat sen avulla kollageenia ja elastiinia, joiden avulla säilytetään ihon kimmoisuus). C-vitamiini parantaa fibroblastisolujen toimintaa ja edesauttaa hyaluronihapon muodostumista ja vahvistaa hiussuonia. Viimeksimainitussa auttaa myös E-vitamiini ja A-vitamiiini puolestaan ehkäiseen ihon kuivumista ja niinollen myös ryppyjä.

D-vitamiini tehostaa fibroblastisolujen aineenvaihduntaa (aminohappojen imeytymistä), ja B-vitamiinit taas vaikuttavat kukin omallatavallaan. B6 ehkäisee ihon epäpuhteuksia, B12 vahvistaa hiussuonia, B9:ä tarvitaan solujen uusiutumisessa. B-ryhmän vitamiinit saattavat kuivattaa ihoa liiallisesti annosteltuina.

Antioksidanteista olen aiemmin kirjoitellutkin tässä blogissa. Vapaat happiradikaalit ovat ihon pahin vihollinen, ja niiden vaikutus näkyy ihosolujen vanhenemisena ja silloin iho menettää kuulauttaan ja muuttuu harmahtavaksi. Pelastus on esimerkiksi tomaatin lykopeenissa, C- ja E-vitamiineissa ja ubikinonissa ja alfalipoiinihapossa.



Jos on tiukasti kasvissyöjä, voi olla, että iho tarvitsisi kollageenia rakennusaineekseen. Lisäravinteissa se taitaa olla aina eläinperäistä, joten kannattaa tutkia tämä sivusto tarkkaan.

Jos hiukset ja kynnet ovat huonossa kunnossa, saattaa se parantua omega-3 -rasvahapoilla (kalaöljy) ja biotiinilla (B7-vitamiini) ja D-vitamiinilla. Proteiinipitoinen ravinto ja runsas veden juonti auttavat myös, samoin kalsium ja pii. Rautalisä ja B-vitamiinit ehkäisevät kynsien liuskoittumista ja kynsinauhojen tikkuuntumista. Rautatableteista menee usein maha sekaisin, joten suosittelen Floradixia, jota saa Suomessa luontaistuotekaupoista.

Minulla kyllä tukka kasvaa tuuheana, mutta kynnet ovat ongelma. Aloitin juuri MSM + hyaluronihappokuurin, ja pientä parannusta onkin ilmassa.

Mutta se suolisto. Ruohonjuuressa käydessäni huomasin sinne tulleen Dr. Ohhiran maitohappobakteereja, jotka ovat hyvien bakteerien Rolls-Royce. Niitä saa myös iHerbistä (KLIKS).


Tästä tulikin mieleen, että joskus teini-ikäisenä joku naistenlehti julkaisi kotitekoisten kasvonaamioiden ohjeita. Näistä jäi mieleen kaksi. Toisessa oli kuivaihoiselle muussattua avokadoa ja hunajaa, toisessa akneiholle leivinhiivaa ja joko sitruunamehua tai piimää. Jälkimmäinen varsinkin toimi todella hyvin!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi tähän asiaan ilahduttaisi minua ja lukijoita! Kiitos kommentoinnista!