Bongasin tänään BBC:n uutisista paljastuksen isojen kosmetiikkayritysten lapsityövoiman käytöstä. Vaikka se onkin välillistä, niin se ei silti ole eettistä.
BBC:n salakuvia lapsityövoimasta. |
BBC:n viime kesän hajuvesien toimitusketjujen tutkimuksessa selvisi, että Lancômen ja Aerin Beautyn raaka-ainetoimittajat käytävät alaikäisiä kukkienpoimijoita.
Kaikki luksushajuvesimerkit väittävät, että heillä on nollatoleranssi lapsityövoiman suhteen.
Lancômen omistaja L'Oréal sanoi olevansa sitoutunut kunnioittamaan ihmisoikeuksia. Estée Lauder, Aerin Beautyn omistaja, sanoi ottaneensa yhteyttä tavarantoimittajiinsa.
Lancôme Idôle L'Intensessa käytetty jasmiini - sekä Aerin Beautyn Ikat Jasmine ja Limone Di Sicilia tulevat Egyptistä, joka tuottaa noin puolet maailman jasmiininkukista, jotka ovat näiden hajuvesien ainesosa.
Kuva: Estée Lauder. |
Alan sisäpiiriläiset kertoivat BBC:lle, että kourallinen yrityksiä, jotka omistavat monia luksusbrändejä, tikistää budjetteja, mikä johtaa erittäin alhaisiin palkkoihin. Egyptiläiset jasmiininpoimijat sanovat, että tämä pakottaa heidät ottamaan lapsensa mukaan.
BBC on havainnut, että hajuvesiteollisuuden toimitusketjujen tarkastusjärjestelmät ovat erittäin puutteellisia.
YK:n nykyaikaisia orjuuden muotoja käsittelevä erityisraportoija Tomoya Obokata sanoi olevansa järkyttynyt BBC:n todisteista, joihin kuuluu salakuvauksia Egyptin jasmiinipelloilla viime vuoden poimintakaudella.
"Paperilla he [teollisuus] lupaavat niin monia hyviä asioita, kuten toimitusketjun avoimuutta ja lapsityövoiman torjuntaa. Näitä videoita katsottuna he eivät itse asiassa tee asioita, joita he lupasivat tehdä."
Heba - joka asuu kylässä Gharbian alueella, Egyptin jasmiinialueen sydämessä - herättää perheensä klo 03.00 aloittaakseen kukkien poimimisen ennen kuin auringon lämpö vahingoittaa niitä.
Heba sanoo tarvitsevansa neljää lastaan – iältään 5–15 – auttamaan. Kuten useimmat Egyptin jasmiininpoimijat, hän on "itsenäinen poimija" ja työskentelee pientilalla. Mitä enemmän hän ja hänen lapsensa voivat poimia, sitä enemmän he tienaavat.
Hän ja hänen lapsensa onnistuivat poimimaan 1,5 kg jasmiinin kukkia samana iltana, kun kuvasimme häntä. Maksettuaan kolmanneksen tuloistaan maanomistajalle, hänelle jäi noin 1,5 USD [alle 1,40 euroa tämän päivän kurssilla] yön työstä. Tämä on vähemmän kuin koskaan ennen, koska Egyptin inflaatio on nykyään korkeimmillaan ja poimijat elävät usein köyhyysrajan alapuolella.
Basmalla menossa lääkärille allergiansa vuoksi. |
Heban 10-vuotiaalla tyttärellä Basmallalla on myös todettu vakava silmäallergia. Lääkärin konsultaatiossa, johon BBC osallistui hänen kanssaan, tuli ilmi, että hänen näkönsä heikkenee, jos hän jatkaa jasmiinin poimimista hoitamatta tulehdusta.
Kun jasmiini on poimittu ja punnittu, se siirretään keräyspisteiden kautta yhteen useista paikallisista tehtaista, jotka erottavat öljyä kukista – kolme tärkeintä ovat A Fakhry and Co, Hashem Brothers ja Machalico. Joka vuosi tehtaat määräävät hinnan Heban kaltaisten ihmisten poimimalle jasmiinille.
On vaikea sanoa tarkasti, kuinka monet Egyptin jasmiiniteollisuuteen osallistuvista 30 000 ihmisestä ovat lapsia. Mutta kesällä 2023 BBC kuvasi tällä alueella ja puhui monille asukkaille, jotka kertoivat meille, että jasmiinin alhainen hinta tarkoitti, että heidän oli otettava lapsensa mukaan auttamaan poiminnassa.
BBC näki, että neljällä eri paikkakunnalla sijaitsevilla pientiloilla, jotka toimittavat päätehtaille, oli poimijoina alle 15-vuotiaita lapsia. Useat lähteet kertoivat myös, että Machalicon suoraan omistamilla tiloilla työskenteli lapsia. BBC meni tiloille salaisesti kuvaamaan ja löysi poimijoita, jotka kertoivat ikänsä vaihtelevan 12-14-vuotiaista.
Alle 15-vuotiaiden on laitonta työskennellä Egyptissä kello 19.00–7.00.
Tehtaat vievät jasmiiniöljyä kansainvälisille tuoksutaloille, joissa tuoksut syntyvät. Sveitsissä sijaitseva Givaudan on yksi suurimmista, ja sillä on pitkäaikainen suhde A Fakhry and Co:n kanssa.
Riippumattoman parfyymivalmistajan Christophe Laudamielin ja useiden muiden alan sisäpiiriläisten mukaan kuitenkin valta on niiden yläpuolella olevat hajuvesiyritysten käsissä. Näihin kuuluvat mm. L'Oréal ja Estée Lauder.
"Mestareina" tunnetut isot kosmetiikkafirmat asettavat erittäin tiukan budjetin tuoksutaloille, hän sanoi.
"Mestarien etu on saada halvin öljy tuoksupulloon" ja sen jälkeen myydä se mahdollisimman korkeaan hintaan, sanoi Laudamiel, joka työskenteli vuosia yhdessä näistä isoista kosmetiikkafirmoista.
"Ne eivät itse asiassa säätele sadonkorjaajien palkkaa tai todellista jasmiinin hintaa, koska ne eivät ylitä sitä", hän selitti.
Mutta, hän sanoi, että heidän asettamansa budjetin vuoksi palkkapaineet "tihkuvat alas" - tehtaille ja lopulta keräilijöille.
"Markkinointipuheessa puhutun arvokuuden ja sen välillä, mitä poimijoille todellisuudessa annetaan, on suuri ero", hän lisäsi.
Kosmetiikkayritykset ja tuoksutalot maalaavat mainosmateriaaleissaan kuvan eettisistä hankintakäytännöistä. Jokainen toimitusketjun työnantaja on myös allekirjoittanut YK:lle sitoumuksen, jossa se sitoutuu noudattamaan sen ohjeita turvallisista työtavoista ja lapsityövoiman käytön lopettamisesta.
Tuoksutalo Givaudanin johtavan johtajan mukaan ongelma on hajuvesiyhtiöiden toimitusketjujensa valvonnan puute.
Nimettömänä puhunut johtaja sanoi, että nämä yritykset luottivat tuoksutaloihin ohjeistaessaan kolmansien osapuolien tarkastuksia koskien raaka-aineiden tuottajien eettisyyttä.
Konglomeraatit ja tuoksutalot mainitsevat useimmiten verkkosivuillaan ja YK:lle lähetetyissä kirjeissään Sedexin ja UEBT:n. Näiden tarkastusraportit eivät ole julkisesti saatavilla, mutta BBC esiintyi ostajana, joka etsii eettisesti hankittua jasmiinia, ja onnistui saamaan A Fakhry and Co:n tehtaan lähettämään ne molemmat heille.
UEBT:n raportti, joka perustuu viime vuoden vierailuun tehtaalla, osoittaa, että ihmisoikeusongelmasta oli viitteitä, mutta se ei mene yksityiskohtiin. Tästä huolimatta yritykselle annettiin "todistus", mikä tarkoittaa, että firma voi sanoa tarjoavansa "vastuullisesti hankittua jasmiiniöljyä".
UEBT sanoi vastauksessaan tähän: "Yhdelle yritykselle on myönnetty vastuullisen hankinnan todistus, joka on voimassa vuoden 2024 puoliväliin asti voimassa olevan toimintasuunnitelman mukaisesti. Se voidaan peruutttaa, jos vastuullisuus ei toteudu."
Sedexin raportti antoi tehtaalle loistavan arvion, mutta sen kirjoituksesta kävi selvästi ilmi, että vierailusta oli ilmoitettu etukäteen ja vain itse tehdasalue oli auditoitu, ei niitä pienviljelijöitä, joilta se hankki jasmiinia.
Sedex kertoi BBC:lle, että se vastustaa tiukasti kaikenlaisia työntekijöiden oikeuksien loukkauksia. Mutta mihinkään yhteen arvioon yksinään ei voida eikä pidäkään luottaa kaikkien ympäristö- ja ihmisoikeusriskien tai -vaikutusten paljastamiseksi ja korjaamiseksi.
Lakimies Sarah Dadush, on Responsible Contracting -projektin perustaja. Projekti pyrkii parantamaan ihmisoikeuksia maailmanlaajuisissa toimitusketjuissa. Dadush kommentoi BBC:n tutkimuksen tuloksia "tämä paljastaa... että nämä valvontajärjestelmät eivät toimi".
Hän sanoi, että ongelma on siinä, että "tarkastajat tarkastavat vain sen, minkä auditoinnista heille maksetaan", eikä tämä välttämättä sisällä työvoimalle maksettua hintaa, joka on lapsityövoiman käytön pääsyy.
Fakhry and Co kertoi BBC:lle, että lapsityövoiman käyttö on kielletty sekä sen tiloilla että tehtaalla, mutta suurin osa sen jasmiinista on peräisin riippumattomilta poimijoilta. "Vuonna 2018 UEBT:n valvonnassa käynnistimme Jasmine Plant Protection Products Mitigation Project -hankkeen, joka kieltää alle 18-vuotiaiden työskentelyn maatiloilla." Se lisäsi, että "millä tahansa vastaavilla standardeilla Egyptissä jasmiinin poiminta maksetaan hyvin".
Machalico sanoi, että se ei käytä alle 18-vuotiaita poimijoita ja sanoi, että se on korottanut jasmiinista maksamaansa hintaa kahden viime vuoden aikana ja tekee niin myös tänä vuonna. Hashem Brothers sanoi, että BBC:n raportti perustuu harhaanjohtaviin tietoihin.
Lancôme Idôle L'Intensen tuoksuaineet toimittava Givaudan kuvaili BBC:n tutkimusta "syvästi hälyttäväksi" ja lisäsi, että "on meidän kaikkien velvollisuus jatkaa toimia lapsityövoiman käytön riskin poistamiseksi kokonaan".
Lancômen Idôle L'Intensen tuoksunuotit. Kuvakaappaus: fragrantica.com |
Firmenich, tuoksutalo, joka valmistaa Aerin Beautylle Ikat Jasminea ja Limone Di Siciliaa, hankki kesällä 2023 jasmiinia Machalicosta. Nyt he kertovat käyttävänsä uutta toimittajaa Egyptissä. Firmenich lisäsi, että se "tukee aloitteita, joilla pyritään ratkaisemaan tämä ongelma yhdessä teollisuuden kumppaneiden ja paikallisten jasmiininviljelijöiden kanssa".
BBC esitti tutkimuksen tulokset myös isoillle kosmetiikkayrityksille
L'Oréal sanoi olevansa "aktiivisesti sitoutunut kunnioittamaan kaikkein suojelevimpia kansainvälisesti tunnustettuja ihmisoikeusstandardeja", ja lisäsi, että se "ei koskaan pyydä hajustetaloja laskemaan ainesosien markkinahintaa alemmas viljelijöiden kustannuksella. Sitoumukset… tiedämme, että tietyissä osissa maailmaa, joissa L'Oréal-toimittajat toimivat, on olemassa riskejä sitoumuksemme noudattamisesta."
Se lisäsi: "Aina kun jokin ongelma ilmenee, L'Oréal työskentelee ennakoivasti tunnistaakseen taustalla olevat syyt ja yrittää ratkaista ongelmat. Tammikuussa 2024 kumppanimme suoritti paikan päällä ihmisoikeusvaikutusten arvioinnin tunnistaakseen mahdolliset ihmisoikeusloukkaukset ja löytääkseen tapoja ehkäistä ja lieventää niitä keskittyen lapsityövoiman riskeihin."
Estée Lauderilta kommentoitiin: "Uskomme, että kaikkien lasten oikeuksia tulee suojella. Ja olemme ottaneet yhteyttä tavarantoimittajiimme tutkiaksemme tätä erittäin vakavaa asiaa. Tunnustamme paikallista jasmiinin toimitusketjua ympäröivän monimutkaisen sosioekonomisen ympäristön, ja ryhdymme toimiin saada parempaa läpinäkyvyyttä ja työskennellä hankintayhteisöjen toimeentulon parantamiseksi."
Gharbiassa jasmiininpoimija Heba järkyttyi, kun kerroimme hänelle lopputuotteena olevan hajuveden hinnan, jolla se myydään kansainvälisillä markkinoilla.
"Ihmiset täällä eivät ole minkään arvoisia", hän sanoi.
"En välitä siitä, että ihmiset käyttävät hajuvettä, mutta haluan, että ihmiset, jotka käyttävät tätä hajuvettä, näkevät siinä lasten tuskan. Ja tekevät asialle jotakin."
Mutta asianajaja Sarah Dadush sanoi, että vastuu ei ole kuluttajalla.
"Tämä ei ole ongelma, joka meidän pitäisi ratkaista. Tarvitsemme lakia… tarvitsemme yritysten vastuullisuutta, eikä se voi olla vain kuluttajien vastuulla."
*****
Kuvia lainattu BBC:n artikkelista, alkupeäinen artikkeli on luettavissa täällä. Ylläoleva on vapaa käännös siitä.
Kiitos, kun toit tämän esiin. Täytyy perehtyä enemmänkin. Mikä minua inhottaa, on kaikenlaisten tuotteiden kustannusten painaminen alas ja tuottojen repiminen heikoimpien selkänahasta.
VastaaPoistaMinusta tämä oli hyvä artikkeli, hyvä nostaa tämä asia esille.
PoistaMinusta on kummallista, että näistä asioista puhutaan niin vähän. Näköjään alihankkijoiden auditointikin jää puolitiehen eettisyyden suhteen. Lääketutkimuksessa esimerkiksi mennään aina etiikka edellä, ja siksi minun on vaikea käsittää, miten sama ei koskisi mitä muuta teollisuudenhaaraa hyvänsä ihan yhtä lailla. Ehkä syy on siinä, että muilla teollisuudenaloilla nämä asiat eivät ole niin tarkkaan luulin alla, en tiedä.
LuuPin alla siis....typo.
PoistaKyllä on ajatuksia herättävä postaus.
VastaaPoistaKiitos että jaat.
Tosiasia on, että kaikki meidän länsimaisen kulutuksen hintaa maksavat halpojen työntekijämaiden, lähdes orjan asemassa olevat työntekijät.
He harvoin tuntevat omat oikeutensa, ja onko niitä edes, mutta perheelle on saatava ruokaa keinolla jos toisella.
Esim. Zara, Adidas, Louis Vuitton, H&M tulevat ensimmäisinä mieleen vaate-, kenkä- koru- ja laukkuteollisuudesta, joille on esitetty samoja syytöksiä.
Juhlapuheet ovat hienoja, mutta arki voi olla toisenlaista. Ainakin nämä firmat ovat kovasti väittäneet että toimivat eettisesti. En tiedä uskonko.
Alihankintaketjutukset ja muut vastuun väistelyt ovat ihan perussettiä.
Muistan nähneeni erään dokumentin jostain Kiinan hikipajoista. Työtä oman terveyden kustannuksella. Karmeissa olosuhteissa myrkkyjen keskellä.
Ja kaikki jätteet ulos jokeen.
Samaa on Etelä-Amerikan myös. tupakantuottajilla. Lapset siellä painaa pitkää päivää vanhempiensa apuna.
Toisinaan hävettää olla länsimainen.
Tämän postauksen jälkeen taas hävettää.
Vaikea sanoa, mikä tuohon auttaisi. Ainakin on hyvä, että media nostaa asiaa esille, jospa sitä myötä tulisi myös muutos toimintaan.
PoistaTodella mielenkiintoinen aihe. Isot tuoksutalot olisivat voineet ihan hyvin itse tehdä pistokokeita tilille ja siten todeta lapsityövoiman. On varmasti ollut tiedossa... Luotetaan, ettei ketään kiinnosta ja sit kun jäävät kiinni, alkaa hyvesignalisointi. Markkinataloudessa on nykyään se huono puoli, et kaikessa tärkeintä on viivan alle jäävä mahdollisimman iso summa, se sit tietää sitä, että se tehdään keinoja kaihtamatta, vaikka muuta puhutaan. Lisäksi hajuvesien hinnat on nousseet rajusti, mut se ei näy pomijoiden palkoista vaan muut vetävät välistä. Joten ei ole ainakaan raaka-aineesta maksettu enemmän, vaikka tuoksujen hinnat kivunneet lähes 30% ylöspäin parissa vuodessa. Hyvä esimerkki, miksi pitää jatkossakin kasvattaa nichebrändien osuutta tuoksuissa, ne on vieläkin kalliimpia, mut eettisesti asiat luultavasti paremmalla tolalla.
VastaaPoistaMullakin on ollut ihmettelevä olo luettuani tämän BBC:n artikkelin. Vertaan edelleen lääkealaan, jossa joka ikinen toimitusketjun vaihe auditoidaan (firmat) ja inspektoidaan (lääkeviranomaiset), usein moneen otteeseen ja vielä useammin päällekkäin. Jokainen työn vaihe dokumentoidaan, ja ne dokumentit on oltava tarkastajien saatavilla, tai myyntilupadokumentaatiossa.
VastaaPoistaMuistan joitain tarkastuskeikkoja esim. Intiassa, jossa lainsäädäntö ainakin silloin oli olematonta esimerkiksi työntekijöiden palkkojen suhteen. No, me näimme ne jokaisen työntekijän omista kansioista, joissa oli tietenkin heidän CV:nsä, mutta myös esim. työtarjouskirje, jossa ehdot oli mainittu (ulkomailla töihin valittu saa yleensä tarjouskirjeen ennen sopimusta). Vapaaehtoisten tutkimushenkilöiden kulukorvauksethan ovat eettisesti standardoituja ja säänneltyjä.
Tarkkailimme myös työntekijöiden kohtelua, ja esim eräässä paikassa pomo tiuski yhdelle työntekijälle, joten siitä paikasta tuli nounou meidän listoillamme (ja raportissamme).
Nykyään puhutaan niin paljon eettisyydestä, että tuntuu perinjuurin kummalliselta, että esim. kosmetiikkafirma ei tarkistaisi toimintaansa aina ruohonjuuritasolle saakka.