torstai 4. heinäkuuta 2013

Makeutusaineet

Kirjoittelin aiemmin joistakin makeutusaineista, ja tässä hiukan lisää poimittuna Rodalen sivustolta. Viime aikoinahan on paljon puhuttu glukoosi-fruktoosisiirapin ja raffinoidun sokerin huonoista terveysvaikutuksista, ja ennen diabeetikoillekikn niin suositeltu hedelmäsokeri (eli fruktoosi) tosiaankin voi olla haitallista monellakin tavalla. Sen on esimerkiksi todettu ruokkivan syöpäsoluja. Tämän lisäksi se voi lisätä näläntunnetta ja olla täten yksi syyllinen liikalihavuuteen. Lisäksi hedelmäsokerin liika saanti nostaa veren rasva-arvoja, rasvoittaa maksaa ja edistää insuliiniresistenssin muodostumista. Hedelmäsokerin pilkkomiseen elimistössä tarvitaan maksan apua. Valitettavasti samalla se saa maksan muodostamaan elimistöön vaarallisia rasva-aineita, jotka edesauttavat sydän- ja verisuonitaudin syntyä.

Tavallisesta sokerista puolet on fruktoosia.

Turhien mehujen ja virvoitusjuomien juominen ei siis ole kovin terveellistä, ei vaikka makeutteena olisi käytetty jotakin keinotekoista. Uusimmat tutkimukset aspartaamista ovat paljastaneet, että se reagoi joidenkin elintarvikevärien kanssa tuottaen aivoille myrkyllistä ainetta. Lisäksi yksi aspartaamin hajoamistuote on formaldehydi. Varmaan sana on negatiivisessa mielessä kaikille tuttu.

Marketteihin on ilmestynyt myös uusia, luonnonmukaisemmilta vaikuttavia makeuttajia, kuten agavesiirappi. Vaikuttaisi ihan viattomalta, vai mitä? Kuitenkin agavesiirapissa on 70-80% fruktoosia, mikä on jopa korkeampi määrä kuin maissista tehdyssä glukoosi-fruktoosisiirapissa. Kannattaa siis jättää tämäkin kaupan hyllyyn.

Agave.

Sokerialkoholit, kuten ksylitoli, sorbitoli ja erytritoli tuntuisivat paljon terveellisemmiltä ja luonnonmukaisemmilta vaihtoehdoilta. Kaikki ne myös suojaavat hampaita reikiintymiseltä. Käyttö suurina määrinä tosin aiheuttaa gastrointestinaalisia oireita, jotka voivat olla todella epämiellyttäviä. Lisäksi on muistattava, että etenkin ksylitoli on pieninäkin määrinä koirille erittäin vaarallista.

Hunaja sisältää paljon fruktoosia, mutta siinä on myös todella paljon antioksidantteja, jotka suojaavat syövältä ja lievittävät allergioita. Hunajaa kannattaa myös käyttää ulkoisesti (diabeetikoilla ei saisi käyttää suurille ihoalueille); palohaavoihin ja luonnon antibioottina nirhaumiin ja haavoihin.

Tumma siirappi on korkeasta kaloripitoisuudestaan huolimatta yksi varteenotettava makeutin  - pieninä määrinä. Vaikka se onkin lähtöisin samasta sokeriruo'osta tai sokerijuurikkaasta kuin sokeri, se on kuitenkin puhdistamattomana ravinnerikkaampaa. Koska se sisältää esimerkiksi rautaa, kaliumia ja kalsiumia, sitä jopa köäytetään terveystuotteena joissain maissa.

8 kommenttia:

  1. Tällaista tekisi mieli kokeilla, onko sinulle tuttu? http://bodyecology.com/sugar-substitute-lakanto-sweetener.html#sthash.swaqLAKC.dpbs

    VastaaPoista
  2. Noita sekoituksia on jo aika tavalla myytävänä, kuten siis tämä mainitsemasikin, jossa on erytritolia ja luo han guo -hedelmää, jota käytetään Kaukoidässä:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Siraitia_grosvenorii

    http://feelvivid.fi/webshopxl-collection/makeutusaineet_2/jauheet_6/luo-han-guo-uutejauhe-30g_13.html

    Erytritoli on mielestäni suositeltavin kaikista sokerialkoholeista, mutta siitäkin saa kyllä mahansa sekaisin. Erytritolin maku vaan ei ole minusta kovin hääppöinen, eli juuri sekoituksissa se on parhaimmillaan.

    Yksi sekoitus, jota itse käytän, on kauppanimeltään Truvia, ja se on erytritolin ja stevian kombinaatio. Toimii paremmin kuin kumpikaan niistä erikseen.

    VastaaPoista
  3. Niin, ja iHerbistä saisi aika edullisesti luo han guon ja stevian sekoitusta, joka on saanut aika kehuvia arvosanoja käyttäjiltä:

    http://www.iherb.com/KAL-Pure-Stevia-Plus-Luo-Han-100-Packets-3-5-oz-100-g/18936

    VastaaPoista
  4. Kiitos tiedoista. Oletko muuten maistanut marketteihin ilmestynyttä stevian ja tavallisen sokerin seosta (1+1)? Valmistaja oli muistaakseni Dansukker. Mielestäni pahan makuista. En ole maistanut minkään muun valmistajan steviaa. Tuo tuli heitettyä suoraan roskikseen, ja tuskinpa tulee muutakaan steviaa enää kokeiltua. Siinä oli sama epämiellyttävä maku kuin tuoreissa stevian lehdissä.

    VastaaPoista
  5. En ole maistanut, koska tavallista sokeria yritän välttää. Jos stevian ominaismaku häiritsee (niinkuin minua), kannattaa valita nestemäinen stevian muoto. Jostakin syystä niissä on vähemmän sivumakua. Myös tuo Truvia on aika hyvän makuista.

    VastaaPoista
  6. Hermesetasilla on SteviaSweet Crystal, joka on pelkkää erytritolia ja steviaa ja hiukan jotain vaniljaista/toffeista aromia:

    http://marielagerroo8.wixsite.com/hermesetas/tuotteet

    Nimenomaan tuo ylimmäisenä oleva minigrip-pussi, muita en ole kokeillut. Sopii leivontaan ja oikeastaan mihin vaan muuhunkin. Tämä on yksi harvoja makeutusaineita, joka ei ärsytä vatsaa, ainakaan tähän asti käyttämilläni määrillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aha - kiitos tiedosta! Olen ensi viikonloppuna Suomessa, joten pitää tsekata tuo!

      Poista
  7. Kiva kuulla sinun mielipiteesi kyseiseen makeutusaineeseen. Eikös Hermesetas ole sveitsiläinen tuotemerkki?

    Olen lukenut näistä makeutusaineasioista sinulta ja esim. aspartaamin kammoaminen saa paljon enemmän valaistusta sinun selostettua, miksi se on pahasta. Fruktoosi on myös hämmästyttävä tapaus, kuulostaa sanana terveelliseltä, mutta ei se siltä tosiaankaan vaikuta.

    VastaaPoista

Kommenttisi tähän asiaan ilahduttaisi minua!