keskiviikko 2. joulukuuta 2015

Ajankohtaista

Kävin eilen kaupassa, ja kun lastasin tavaroita autoon, juoksi kaksi maahanmuuttajataustaista miestä ostoskasseineen eteen parkkeeratun auton luo kilpaillen  ilmeisesti siitä, kumpi ehtii ensin. Olin juuri nousemassa autoon  ja hätkähdin; ensimmäinen ajatus oli se, olivatko he ehkä  ryöstäneet jonkun.

He tempoivat nauraen kilvan autonsa ovea auki, jolloin paikalle kerääntyi muuta porukkaa. Minä harkitsin autoni ovien lukitsemista. Näin paljon on suomalaisten iltapäivälehtien nettiversioiden ja joidenkin keskustelupalstojen lukeminen vaikuttanut minuunkin. Voi vain kuvitella, miten paljon se vaikuttaa sellaisiin ihmisiin, joiden kokemus monikulttuurisuudesta on todella rajallinen.

Nuorukaiset + kolme muuta samanlaista pakkautuivat autoonsa, ja seuraavaksi alkoi kovaääninen auton torven tuuttailu. Siinä siis parkkipaikalla. Tarkoitus oli herättää minun huomioni, sillä olin taas laskenut osan ostoksistani auton katolle niitä autoon pakatessani, ja tietty unohtanut yhden pakkauksen sinne. Yksi näistä nuorista miehistä tuli sitten hyväntahtoisesti naureskellen antamaan minulle pakkauksen katolta. Ja puhui todella hyvää suomea. Varmaankin oli siis Suomessa syntynyt.

No, paniikki ohi, mutta minua nauratti, ja hiukan nolostuttikin  - oma ensireaktioni siis. Tavat toimia ja temperamentti on hiukan erilainen kuin suomalaisilla, mutta ihmetystä varmaan riittää toisinkinpäin. Vai mitä ajattelette allaolevasta pilapiirroksesta?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi tähän asiaan ilahduttaisi minua ja lukijoita! Kiitos kommentoinnista!