lauantai 12. kesäkuuta 2021

Ihonhoitoa ja vähän muutakin

Kylläpä tuo isoannoksinen kortisoni pistää pään sekaisin!  Aamulla tuli pari tekstaria TYKSistä palautepyyntöineen ja käväisin samalla kuuden aikaan vessassa ihan umpiunessa. Sänkyyn palatessani selitin miehelle, että nyt mua tullaan hakemaan ambulanssilla (!!!!) Ruoholahteen labroille. Vasta kun pääsin sänkyyn, aloin itsekin miettiä, että mitä oikein höpötän... Ruoholahteen (Helsinki) taitaisi olla aika pitkä matka pelkille labrakokeille  Turusta 😄😆. Ai kauheeta! Siinä sitten hekoteltiin miehen kanssa koko jutulle, enkä tietenkään edes muistanut, että on lauantaiaamu - mitäs labroja nyt lauantaisin olisi ollut muutenkaan.

No tulipa hyvät naurut heti aamutuimiin ja ehti vielä vetäistä tirsat ennen kuin siivooja saapui.

Kortisonilääkitys ohentaa pidemmän päälle ihoa, ja kun iho alkaa vanheta joka tapauksessa tässä iässä, on hoitoonkin kiinnitettävä enemmän huomiota. Olen tullut siihen tulokseen, että vetisemmät voiteet kosteuttavat paljon paremmin kuin rasvaiset sellaiset, ja nyt löysinkin hyvän kasvovoiteen Irlannista. It Cosmeticsin voiteita myy Suomessa Kicks.


Olisin ostanut täysikokoisen, mutta päädyin tilaamaan Bootsin kantispisteillä kaikenlaisia matkakokoja, joista tämä oli yksi. Tämä Confidence in a Gel Lotion Moisturizer on siis ohut ja rasvaton geelivoide, jossa on keramideja, glyseriiniä ja kaktusuutetta vesipohjassa. Se uppoaa hyvin ihoon, kosteuttaa ihan uskomattomasti. Jos rasvaa kaipaa, sen päälle voi lisätä vaikka ihoöljyä lukitsemaan kosteus. Voiteessa on myös hyaluronaattia, kollageenia (joka ylläpitää myös ihon kosteutta) ja ihoa rauhoittavaa aaloeta.

On muuten erittäin miellyttävä voide, ja sopii myös meikin alle hyvin. Vahva suositus!

3 kommenttia:

  1. Voi että;) hyvä kun naurattaa !Kortisoni(kin) on ikävä lääke ja juu ikäähän tässä tulee itse kullekin lisää.Itse olen huomannut,että kun laitan huulikiiltoa ja katson peilillä samalla,että huuleni vapisevat kuin vanhalla ihmisellä!! ja luonnonvalossa auringonvalossa kun katson peiliin,niin tulee jo paha mieli,vaikka ei pitäisi.Joku oli ilmaissut asian niin ,että rypyt ovat lahja ajasta tai jotain.Siis että aika ja elämä ovat lahjoja ja juonteet ja uurteet ovat merkki,että olet saanut elää. Mulla on tuolta It Confidenceltä voide jemmoissa odottamassa,mutta tuo gel lotion moisturizer kuullostaa tosi pätevältä.Kortisoni voi myös lihottaa ,jos pitkään syö paljon.Mulle sanottiin joskus,että muuten aloitettaisiin taas kortisoni,mutta kun on painoa on niin paljon niin ei(siis reumaan)viitsi aloittaa. Sitä en kyllä tiennyt,että siitä menee pääkin sekaisin.No hyvä,että tiedätte miksi olet sekaisin!On ne lääkkeet kyllä sellaisia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on myös pieni purkki sitä It Cosmeticsin voidetta, mutta en ole vielä kokeillut. Kirjoittelen sitten kokeiltuani siitäkin.

      Kortisoni todellakin pidemmän päälle turvottaa ja lisää ruokahalua. Jos on taipumusta diabetekseen, sokeriarvoja tulisi seurata. Ikävä olokin koko lääkkeestä tulee, sellainen hirveän ylivirittynyt. Tosin onneksi minulla anemia jarruttaa hiukan, mutta inhottava levottomuus ja tärinä on päällä koko ajan. Nyt on tosin sillä lääkkeellä pieni tauko ensi keskiviikkoon saakka, jolloin saan toisen bortetsomibi-injektion.

      Kyllähän tuo ihon vanheneminen ottaa välillä päähän, mutta omasta mielestäni olen perinyt kyllä sinänsä "onnellisesti" hyvät geenit, että (ainakin kuvittelen) olevani vähemmän rutistunut kuin monet ikäiseni. Tiedä sitten, onko vaan kuvitelmaa :)

      Tuohon aamuiseen varmasti vaikutti sekin, että eilen sain kuulla seuraavien viikkojen suunnitelman, eli minne pitää mennä minäkin päivänä. On hemapolia, päiväsairaalaa ja TYKSin labraa - niin, että pitää ihan keskittyä milloin minnekin ja vielä tehdä töitäkin kaiken ohessa!

      Mutta että Ruoholahti!!!! Hahhahhaaa, mistä ihmeestä se nyt unenpöpperössä tuli mieleen?

      Poista
  2. joo, no mulla itsellä menee ketipinoria nukkumiseen ja mä se vasta sekaisin olenkin kun yöllä heräilen!Joo ja mä olen kanssa ajatellut,että kyllä mun iho on nuorekas,mutta päivänvalossa järkytyn aina. Joskus vuonna 2016 psykiatri oli kirjoittanut loppulausuntoonsa,että olen "ikäisensä näköinen" ja loukkaannuin,mutta sitten terveyskeskuslääkäri sanoi minulle,että sehän oli psykiatrilta suorastaan kohteliaisuus ,että mieti mitä se olisi voinut kirjoittaaa.Juu ja kirjottikin puuta heinää,mutta juu, olen siis 45 vuotias ja päivänvalossa ihoni järkyttää.Siis se voi olla vaan kuvitelmaa;) mutta pisä ihmeessä siitä kiinni,koska hyvältähän sinä näytät:) ja tuo Ruoholahti niin unenpöpperössähän sitä luulee vaikka mitä!

    VastaaPoista

Kommenttisi tähän asiaan ilahduttaisi minua!