torstai 24. toukokuuta 2012

Mainontaa ja kuluttajalle jäitä hattuun

Joskus voisi oikeastaan sanoa, että hauskinta TV:n katselussa on mainostauko. Se on myös se kaikkein ärsyttävin osa, jonka aikana yleensä syntyy mielessä vahva kuva siitä, mitä EI AINAKAAN ostaisi. Kerronpa  miksi.

Ihan ensinnäkin olen sitä mieltä, että jos tuote on hyvä, sitä ei tarvitse mainostaa, vaan sen maine myy jo itsestään. Kuinka moni lukijoista esimerkiksi on nähnyt Macin läppäreitä mainostettavan jatkuvasti TV:ssä? Niitä ei juurikaan myydä tarjouksella, ja jos myydään, hinta ei paljoa putoa. Niin, ja ne ovat tietty kompuutterimaailman aatelia, sehän on kaikille selvä asia.

Toisekseen mainokset ovat täynnä tyhjiä sanoja. Mitä tarkoittaa esim. "kliinisesti testattu" tai "testattu lääkärien valvonnassa"? Ei yhtään mitään! Kliinisesti ja lääkärien valvonnassa voidaan koehenkilöllä testata vaikkapa rotanmyrkkyä ja todeta, että koehenkilö tuli siitä sairaaksi...juuri tämä kokeen tulos jää kertomatta, tai jos joku viittaus johonkin tutkimukseen mainoksessa ylipäätään olisikin, se saattaa olla esim. hiirillä tehty tutkimus, josta EHKÄ mahdollisesti voidaan päätellä, että se SAATTAISI toimia ihmisilläkin. EHKÄ.

Minä uskon vasta sitten kun on viite johonkin järkevään tutkimukseen. Järkevään sikäli, että koehenkilömäärä on tarpeeksi iso, ja tutkimusasetelma on suunniteltu vastaamaan, miten tulos sitten replikoituu luonnollisissa oloissa.

Toinen iskulause, jota kuulee usein on "ammattilaislaatua". Siis....? Tämänkin ilmaisun ytimeen voi pureutua tarkemmin, kun ajattelee, mikä tekee "ammattimaisen laadun". Työvälineissä esimerkiksi voisi ajatella, että ammattilainen käyttää sellaista jatkuvasti, joten sen tulisi olla "ammattimaista käyttöä" (i.e. jatkuvaa käyttöä) kestävä.

Tästä päästäänkin sitten seuraavaan asiaan, eli liiketoiminnan perusteisiin. Liiketoimintaa ei synny ilman voittoa, tai edes kulujen kattamista, joten valmisteen (olipa se sitten fyysinen tavara, palvelu tai mitä tahansa) eli lopputuotteen olisi oltava tarpeeksi hyvistä elementeistä koostuva ("tarpeeksi hyvä" määräytyykin sitten kohderyhmän mukaan). Selitänpä hieman....

Lopputuotteella on yleensä etukäteen mietitty kohderyhmä. Esimerkiksi kosmetiikan raaka-aineet ovat vaikkapa ihovoiteissa pääsääntöisesti samoja, olipa hinta mitä hyvänsä, INCI-listoissa ei niin hirveästi ole eroja. Kalliimmissa tuotteissa saattaa tosin putkahtaa esille jokin mystinen ainesosa, jolle on "patent pending" tai sitten hienosti trade mark -merkki (TM), joka ei sekään kerro mitään tehosta, mutta tietty näyttää hienolta. Tai sitten pakkaus näyttää todella ylelliseltä.

Minä suhtaudun varovaisesti tällaisiin myyntikikkoihin.

Erästä hiusväriä mainostetaan TV:ssä tiuhaan tahtiin iskulauseella "salonkilaatua järkevään hintaan" (vaimitensenytmeni). Jos tuote on salonkilaatua ja niin erinomainen, niin miksi kampaajat eivät sitten kaikki kilvan käytä sitä? En ole sitä merkkiä nähnyt tosiaan missään. Sitäpaitsi  - taas - jos se on niin hyvä tuote, niin miksi niin agressiivinen mainoskampanja?

Erinomaisuus on joskus aikamoista silmänlumetta.

Tästä tulee mieleen kun joku joskus ihastellen kertoi olleensa yksityisellä lääkäriasemalla toimenpiteessä. Varmaankin siellä oli mukavampaa kuin julkisella puolella, mutta jostakin heidänkin pitää myyntikatteensa ottaa. Tässä tullaan sitten siihen asiakkaalle näkymättömämpään puoleen, eli esimerkiksi tavanomaisempien, sanotaanko vaikka leikkausvälineiden suhteen tehtävään säästöön. Siinä missä julkisella puolella asia on hoidossa, ja ostetaan laatua, tulee yksityisellä terveydenhuoltosektorilla vastaan ainainen pihistely katteitten nostamiseksi, jostakin kun voitot pitää repiä. Sattuneesta syystä tiedän...

Tajunnanvirtaa... Oikeasti pyrin sanomaan sen, että kannattaa olla kriittinen mainonnan ja markkinoinnin suhteen, ja kysyä, MITÄ minä oikein rahallani saan, ja MITÄ noiden mainoslauseiden takana piilee. Kysymällä suoraan saattaa saada myyjän suun loksahtamaan auki, mutta jos tuuri käy, hänellä on selvitys asiaan valmiina.

Tämän prosessi sivutuotteena voi sitten miettiä myös omaa kuluttamistaan. Ostanko kertakäyttökamaa halvalla (ja mahdollisesti tuen tällä kehitysmaiden hikipajoja ja naisten sortoa), vai hankinko eettisesti ja kestävän kehityksen valmistetun, mutta ehkä kalliin ja kestävänkin tuotteen. Vai tarvitsenko ehkä tuota kallista luksuskasvovoidetta ollenkaan, koska halvempikin ajaa saman asian, tai voin käyttää jopa oliiviöljyä keittiön kaapista samaan tarkoitukseen ja ilman turhia kemikaaleja.

Miettikää tätä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi tähän asiaan ilahduttaisi minua ja lukijoita! Kiitos kommentoinnista!