Vertaa.fi:stä löytyy hiukan hintavertailua (kuvan voi klikata suuremmaksi):
Minun ostokseni oli toimituskulujen kanssa noin tuon mainitsemani 54 euroa, mutta Saksassa ovatkin postimaksut edullisempia kuin Suomessa.
Silti brändikosmetiikan hinnoissa tuntuu olevan ilmaa.
Mistä hinta muodostuu?
Myyntihintahan on yleensä => välittömät kustannukset + välilliset (epäsuorat) kustannukset + voittomarginaali.
Myös arvonlisävero tietenkin vaihtelee eri maissa, ja sillä on vaikutusta lopulliseen hintaan. EU-direktiivin mukaan arvonlisäveron on oltava jäsenvaltioissa vähintään 15%, ja Suomessahan tätä juuri nostettiin 25,5%:in, ja täten Suomessa ALV on EU-maiden toiseksi korkein, vain Unkari menee edelle 27%:lla. Mailla on usein eri ALV-kantoja joillekin tuotekategorioille, kuten ruoalle, mutta puhun nyt siis kosmetiikasta.
Saksassa normaali ALV on 19% ja Alankomaissa 21%. ALV:n suhteen edullisin EU-maa on Luxembourg, jossa prosentti on 17.
Sitten ne suorat (raaka-aineet jne.) ja epäsuorat (työn hinta) kustannukset
Kosmeettisen valmisteen valmistuskustannukset voivat vaihdella suuresti useiden tekijöiden perusteella, kuten:
Formulointi: Tuotteen monimutkaisuus (esim. yksinkertainen voide vs. monimutkainen seerumi) vaikuttaa kustannuksiin. Räätälöidyt koostumukset saattavat vaatia enemmän tutkimusta ja kehittämistä, mikä lisää kustannuksia.
Ainesosat: Korkealaatuiset tai harvinaiset ainesosat voivat nostaa kustannuksia merkittävästi. Luomu- tai luonnonmukaiset ainesosat maksavat usein enemmän kuin synteettiset ainesosat.
Pakkaukset: Pakkauksen valinta voi vaihdella suuresti hinnan mukaan. Räätälöidyt tai ympäristöystävälliset pakkaukset maksavat yleensä enemmän kuin tavalliset vaihtoehdot.
Testaus ja vaatimustenmukaisuus: Lainsäädäntövaatimukset edellyttävät usein turvallisuus- ja stabiiliustestejä sekä mahdollisesti kliinisiä tutkimuksia, jotka voivat lisätä kustannuksia huomattavasti.
Tuotannon laajuus: Pienissä erissä tapahtuva tuotanto voi olla yksikkökohtaisesti kalliimpaa kuin laajamittainen valmistus mittakaavaetujen vuoksi.
Brändäys ja markkinointi: Brändi-identiteetin, pakkaussuunnittelun ja markkinointistrategioiden kehittäminen voi lisätä (alku)investointeja.
Kosmetiikan ainesosat on testattava mikrobiologisesti, kemiallisesti, fysiologis-kemiallisesti ja aistinvaraisesti, jotta markkinoille voidaan saattaa turvallisia tuotteita ja jotta käyttäjien terveys ei vaarannu. Toisinsanoen tämä kaikki vie aikaa ja teettää töitä.
Sitten on vielä eräs hintaan vaikuttava yksityiskohta, eli jakeluketjut ja markkina. Pieni kauneushoitola tuskin pystyy hyvälläkään asiakaskunnalla (ja myyntipaikalla) ostamaan/myymään sellaisia määriä kuin suuret kosmetiikaketjut kuten Saksassa esimerkiksi Douglas tai Müller. Jos ostat paljon, niin hinta yleensä alenee.
Jos nyt teoriassa lasketaan jotenkin hinta tuolla ostamalleni Sisleyn peitevoiteelle (jossa siis kaikki muu paitsi Saksan ALV), se olisi 42,66 euroa. Stockalta ostettuna ilman suomalaista ALVia hinta olisi 85,68 euroa. Onhan näillä eroa. Tämä ei tietenkään kerro mitään voittomarginaalista tai muista kustannuksista.
Mitä tulee kosmetiikka-alaa yleensäkin, jotakin kertoo tämäkin sen tuottavuudesta:
Vuonna 2019 tehdyssä tutkimuksessa, johon osallistui yli 13 000 vähittäiskauppaa, keskimääräinen bruttokatteen osuus oli 53,33% yleisesti vähittäismyynnissä. Tietyillä toimialoilla sen todettiin olevan korkeampi, esimerkiksi kosmetiikan alalla 58,14%. Otetaan esimerkkinä tunnettu Estée Lauder. Se on yksi maailman suurimmista kosmetiikka-alan yrityksistä, ja se on ostanut myös pienempiä tuotemerkkejä, kuten Cliniquen ja Smashboxin. Vuonna 2017 päättyneellä tilikaudella Estée Lauderin bruttokate oli 79,39%, ja viiden vuoden keskiarvo oli 80,19 %. Muilla yrityksillä on samankaltaisia tuloksia. Avonin marginaali oli 81,61% ja Revlonin 61,45%. (lähde:freelanceformulation.com). Bruttokate lasketaan vähentämällä myynnin kustannukset myyntituotoista.
*****
Sitten näitten hintajaaritusten jälkeen arviota tästä Sisleyn tuotteesta.
Tämä ostamani on sävy 1, eli se vaalein. Sävy on hieman persikkainen, kuten hyvän silmänaluspeittarin pitääkin olla. Muuten tummia rinkuloita silmien alla on hankala neutraloida.
Voiteessa on metallinen levitin, joka varmaan pelittää jääkaappikylmäni hyvin iholla, ja paketissa on myös mukana laadukas sivellin.
Ihan kärkisijalle ei tämä peiteaine rankingissani kiipeä, mutta top-vitoseen kuitenkin.
Mukavaa viikonloppua!
EDIT: Tämä pohdiskelu pääsi lähtemään sormista hiukan liian aikaisin, enkä ehtinyt finalisoida sitä, mutta päätin, että se nyt saa olla just tällainen pohtimispostaus 😅.
Olen pohtinut samoja aiheita monta vuotta.
VastaaPoistaVoisiko olla syynä mm. että kyllä varmaan Douglasilla on eri ostovolyymit kuin Sokoksella tai Stockmannilla, puhumattakaan maahantuojista jotka toimittavat tuotteet hoitoloille Suomessa?
Kosmetiikkateollisuus on ylipäätään villi länsi.
Mistään ei kuluttaja tiedä koostumusten pitoisuuksia tai miten pienimolekyylinen ainesosa onkaan kyseessä, ja miten hyvin se läpäisee ihon pintakerroksen.
Tähän toivon muutosta. Luulen että meitä kuluttajia isketään linssiin aika monessa. Halvempi ei välttämättä ole huonompi.
Sen sijaan mm. Julia Robertsin kuva Lancomen mainoksissa kasvattaa joka purnukan ja tuubin hintoja, kun ne kuvat vedetään maapallon ympäri joka ikisestä mainoskampanjasta läpi.
Pointsit tällä viikolla Douglasin myyjälle kun kysyin hyvää naaman putsaria. Myi mulle heidän oman merkin tuotteen. Ihan yhtä hyvä kuin kotiin Suomeen unohtamani Cliniquen Take the day off-putsari. Joka ei huono ole sekään, mutta tämä oli huomattavasti edullisempi.
Nina
Ei tähän taida oikein selkoa saada. Niin monta liikkuvaa palikkaa on hinnoissa. Jo halpa hintakin lienee "mainehaitta".
PoistaDouglasilla on kyllä hyvät omat tuotteet ja myyjät. Olen tässäkin blogissa ylistänyt varsinkin Baselin Douglasissa työskennellyttä miesmyyjää, joka oli aina todella avulias. Siellä oli usein kaikki -20% tai -25% ja kerran kun miehen kanssa talsimme siitä oli, oli taas tuollainen alemyynti ja poikkesimme sisään. Laitoin miehen tämän myyjän hoteisiin kun itse tiesin, mitä haluan ostaa. Miehet sitten kipaisivat yläkertaan miestenosastolle. Kun olin omat ostokseni kerännyt koriin niin ihmettelin, että missä miehet viipyvät. Menin yläkertaan ja siellähän nämä vatuloivat seerumien ja voidepurkkien kanssa. Sanoin mun miehelle, että ota ne kaikki, mä maksan (kun oli bonuksiakin kortilla ihan älyttömästi). Näin tehtiin ja poistuimme myymälästä mennäksemme joen toiselle puolelle Lily's Maximiin myöhäiselle lounaalle.
Yksi selkeä syy Suomen kalliisiin hintoihin on se, että Suomessa kaupan ala on poikkeuksellisen keskittynyttä niin vähittäiskaupan kuin tukkujenkin osalta. Räikeimmin tämä tietysti näkyy ruokakaupassa. En usko, että kosmetiikan ja erityisesti selektiivisen kosmetiikan maahantuonti olisi poikkeus, etenkin kun selektiivisen kosmetiikan osalta verkkokauppaostaminen on jo pitkään ollut suosittua. Ja tietysti myös keino päästä valitsemaan hyvästä valikoimasta. Hyvää uutta vuotta sinulle Amy! -q
VastaaPoistaKiitos ja ihanaa uutta vuotta sinullekin!
PoistaVarmaan tämä kaikki selittyy aika pitkälle pienellä markkinallakin, jos katsoo ruokatukkuja, niin tuskin tänne enää enempää mahtuisikaan. Varmaan sama juttu kosmetiikkamarkkinoiden suhteen. Kun asiakkaita on vähän niin ei kai moni asia vaan yksinkertaisesti kannata.