tiistai 12. syyskuuta 2023

Erot edullisten ja kalliiden C-vitamiiniseerumien välillä - mistä hinta koostuu?

Pysytään vielä Huffington Postissa, tällä kertaa tämän postauksen pohjana on HuffPostin amerikkalaisen version artikkeli, joka on julkaistu 30.6.2023. Kirjoittaja on Lauren Burwell ja linkki artikkeliin löytyy tästä. Artikkelissa on tuotteisiin viittaavia mainoslinkkejä, joita en kopioi tähän postaukseen.

Yritän taas vangita alle vain sen oleellisimman.

Photo by Nati Melnychuk on Unsplash

Edellinen C-vitamiiniseerumini pääsi loppumaan, ja vietin eilen illalla netissä aikaa etsien sille korvaajaa. Tiesin, että C-vitamiiniseerumeita on eri pitoisuuksilla ja eri hintaluokissa, ja myös tiedän jotakin eri vaikuttavien aineitten stabiiliudesta. 

Huomasin, että varsin monissa C-vitamiinia sisältävissä seerumeissa pitoisuudet ovat aika pieniä. Periaatteessa C-vitamiinipitoisuuden pitäisi olla 10-20% että se toimisi kunnolla ihoa kirkastavana antioksidanttina.

Artikkelin mukaan tuotteiden hinnat vaihtelevat 8-300 dollarin välillä, joten kysymys kuuluukin, onko halpa tuote hyvä, vai kannattaisiko tuotteeseen panostaa rahallisesti hiukan enemmän?

Haastateltavana artikkelissa on kaksi ihotautilääkäriä (Dr. Angela Casey ja Dr. Jeffrey Hsu) ja kosmetiikkakemisti Ginger King.

Mihin topikaalista C-vitamiinia tarvitaan?

Caseyn, ohiolaisen ihotautilääkärin mukaan C-vitamiini on ajankohtainen antioksidantti, jolla on tulehdusta estävä vaikutus ihossa. Se auttaa irrottamaan kuivia ja kuolleita ihosoluja ja sitä myötä se kirkastaa ihoa, edistää kollageenisynteesiä ja vahvistaa ihoa, jolloin ihosta tulee joustavampi. C-vitamiini toimii myös yhdessä aurinkovoiteen kanssa suojaten ihosoluja oksidatiiviselta stressiltä.

C-vitamiini tarjoaakin iholle ylimääräisen suojakerroksen ympäristön vaikutuksia, saasteita ja UV-vaurioita vastaan.

Mikä sitten vaikuttaa C-vitamiinivalmisteen hintaan?

Illinoisissa toimivan ihotautilääkäri Hsun mukaan formulaatioissa käytetyn C-vitamiinin laatu ja pitoisuus voivat vaikuttaa merkittävästi hintaan. Kun seerumin C-vitamiinipitoisuus nousee, nousee myös hinta. 

Caseyn mukaan suurempi pitoisuus ei aina välttämättä ole parempi, mutta toimiakseen pitoisuuden tulisi olla 10-20% välissä.

Yli 20% pitoisuuksilla ei sada mitään merkittävää lisähyötyä, ja sitä paitsi sitä suuremmat pitoisuudet saattavat vain ärsyttää ihoa. Jos iho on kovin kuivat tai herkkä, kannattaa aloittaa 10% pitoisuuksista.

Puhtaassa muodossaan askorbiinihappo on herkästi pilaantuvaa ja epästabiilia. On kuitenkin C-vitamiinijohdannaisia, jotka ovat stabiilimpia, mutta näillä on korkeampi hintalappu.

Puhdas askorbiinihappo on stabiilimpaa liposomaalisessa muodossa, kertoo kosmetiikkakemisti King. Toisinsanoen tertraheksyylidekyyliaskorbaatti (engl. INCIssä: tetrahexyldecylascorbate) ja 3-o-etyyliaskorbiinihappo (engl. INCIssä: 3-o-ethyl ascorbic acid) ovat paljon stabiilimpia C-vitamiinin muotoja, mutta ne ovat myös paljon kalliimpia.

Tuotteen hintaan vaikuttavat myös valmistajan prosessit, tuotantostandardit, kehittyneet formulointimenetelmät, laadunvalvonta* ja pakkausmateriaalit. Näistäkin kannattaa maksaa.

Lisäaineet ja patentit

Caseyn mukaan C-vitamiini muuttuu epästabiiliksi kun se liuotetaan veteen, joten sen yhdistäminen stabiloiviin ainesosiin, kuten E-vitamiiniin, ferulahappoon, glutationiin tai hyaluronihappoon auttaa stabiloimaan C-vitamiinia ja säilyttämään sen toimivuuden ja tehon.

Vaikka nämä ainesosat tekevät C-vitamiinista stabiilimpaa ja säilyttävät sen toimivuuden, ne myös todennäköisesti lisäävät tuotteen hintaa.

Tietyn formulaation patenteilla on myös hintaa nostava vaikutus.

Pakkaus ja markkinointi

Tuotteen brändillä ja sen markkinoinnilla on tietty osuutensa hintalapun muodostumiseen.

Vaikka tuotteen brändi ja sen markkinointi ei vaikuta hankkimasi tuotteen tehoon, sen pakkaus voi vaikuttaa. C-vitamiini voi hapettua hyvinkin nopeasti käyttökelvottomaksi ja tehottomaksi joutuessaan kosketuksiin ilman ja valon kanssa, joten ilmatiivis, tumma, valoa läpäisemätön lasipakkaus on paras.

Tuot eon myös parasta säilyttää tiiviisti suljettuna viileässä ja pimeässä paikassa, sillä se hidastaa huomattavasti tuotteen oksidatiivista hajoamista.

Onko kallis tuote aina parempi?

Ei kannata luottaa pelkkään hintaan tuotetta valitessaan. Haastateltavat luottaisivat itse ammattilaiset myymiin tuotteisiin, joissa on käytetty farmaseuttista tasoa olevaa C-vitamiinia (medical-grade C-vitamin).

Mistä tiedän, että käyttämäni C-vitamiinivalmiste on toimiva?

Haastateltavien mielestä ei ole yhtä kaikille sopivaa tuotetta. Jos joku valmiste toimii sisarellasi tai kaverillasi, se ei tarkota, että juuri se olisi myös paras tuote sinun ihollesi.

Miten käytän topikaalista C-vitamiinivalmistetta?

Casey suosittelee käyttämään C-vitamiinia osana aamullista ihonhoitorutiinia aina kuivalle iholle ennen kosteusvoiteita ja ihoöljyjä ja aurinkosuojia.

Hän ei myöskään suosittele C-vitamiinin käyttöä retinolin ja happojen kanssa. Jos C-vitamiini aiheuttaa ärsytystä iholla, on syytä vähentää käyttökertoja viikossa tai vaihtaa pienempään C-vitamiinipitoisuuteen.

Älä myöskään odota tuloksia yhdessä yössä, vaan ihon uusiutumisen myötä tulokset alkavat näkyä vasta n. 28 päivän kuluttua säännöllisellä käytöllä.

Mistä tietää, että seerumisi on pilaantunut/menettänyt tehoaan?

Tarkkaile sen väriä ja tuoksua. C-vitamiiniseerumin tulisi periaatteessa olla kirkasta nestettä. Jos se on muuttunut ruskeaksi tai oranssiksi, sen teho on jo laskenut.

Puhtaalla C-vitamiinilla ei ole sanottavaa hajua, mutta sen stabilointiaine, kuten ferulahappo voi aiheuttaa palaneen kumin kaltaista hajua. Jos tuote selkeästi muuttaa hajuaan avaamisen jälkeen, on se merkki pilaantumisesta.

*Dzinnin huomautus: Minä aina ihmettelen, mitä tarkoitetaan, kun ns. maallikko puhuu tuotteen laadukkuudesta. Laadulla kun on omat standardinsa ainakin lääketeollisuudessa, ja varmaan myös kosmetiikkateollisuudessa. Vasta näiden standardien mukaan voi mielestäni käyttää sanaa "laadukas". Tosin tästäkin voi moni olla eri mieltä. Kuulisin mielelläni ajatuksia! 😁 Omasta mielestäni laadukkuus ei ole mikään mutu-juttu.

2 kommenttia:

  1. Ehkä kuluttaja ajattelee laadukkuutta sen kautta, miltä se tuote tuntuu ja mitä hyötyä siitä kokee itse saavansa. Tai näin mä ajattelen asian. 😄

    Tää C-vitamiini on siitäkin jännä, et jopa ihotautilääkärit on edelleen kahta mieltä, onko se käytöstä nähtävää hyötyä vai ei. Koenkin, et on niitä tuotteita, et käyttää, jos itse kokee saavansa hyötyä. Nuoremmalla ihollani en nähnyt mitään eroa, mut nyt kun iho vanhenee, oon alkanut nähdä C-vitamiinin vaikutukset. 😅

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä laatuasia onkin mielenkiintoinen, pitää varmaan postata siitä erikseen.

      Jos suomalaisilta dermatologeilta kysyy, ei varmaan tähän asiaan saakaan kunnon vastausta. Plastiikkakirurgeilta ehkä.

      PubMedissä on kuitenkin jonkin verran C-vitamiinista ihan positiivistakin ihonhoitoon liittyen, kuten mm. tämä katsaus: https://academic.oup.com/asj/article/18/6/468/277337?login=false

      Poista

Kommenttisi tähän asiaan ilahduttaisi minua ja lukijoita! Kiitos kommentoinnista!