lauantai 21. tammikuuta 2023

Raudanpuutosta ja sen hoitoa

Kävin ennen joulua labrakokeissa ja hemoglobiini oli taas mitä oli. Minulla se on ollut aina alakanttiin, mutta nyt saattaa osasyynä olla tämä tautikin. Jouduin siis ennen muuttoani rautatiputukseen ja hematologi komensi syömään rautalisää vähintään kolme kertaa viikossa.

Vaan kun rautatableteista menee maha iloisesti sekaisin.

Ruokavalion rukkaaminenkin vaikuttaa toivottomalta. Syön suurimmaksi osaksi kaikenlaisia rehuja, ja nyt pääasiallinen ravinto koostuu vähintään puolesta kilosta kirsikkaluumutomaatteja per päivä. Proteiininlähteenä toimii raejuusto.

Välillä syön sushia (voisin elää pelkästään sillä!) ja esimerkiksi kukkakaalta tai salaatteja. Nyt kun kirjoitan tämän tähän niin alan suorastaan kauhistua koko ruokavaliosta. 

Leipää en syö kuin muutamaan otteeseen vuodessa, mutta täällä Saksassa olen sortunut kaikenlaisiin leivonnaisiin ja kahvinjuontikin on räpsähtänyt käsistä. OMG.

Raudan imeytymistä muuten haittaa ylenpalttinen kahvin ja teen juonti, sekä kalsiumpitoiset aineet, kuten maitotuotteet. Minun tapauksessani massiivinen teen ja kahvin kittaaminen ja maitotuotteet (juusto!) ja soijamaidon käyttö lisäävät ongelmaa. 

Rauta (ja sen puute) vaikuttaa niin moneen asiaan, kuten hiusten kasvuun, kynsien vahvuuteen, ihoon jne. Tietysti myös yleiseen jaksamiseen. Tämä pahuksen kuiva ihokin on varmaan ainakin osin raudanpuutteen aiheuttamaa!

Kävin taas tuossa kulman takana DM:ssä huvikseni nuohoamassa hyllyjä, ja muistin yhtäkkiä tämän rautalisäasian.


Olen joskus käyttänyt Salus Kräuterblutsaftia raudanpuutteeseen, mutta en tiennyt, että sitä/sellaista/vastaavaa saa geelikapseleinakin. Tai siis tämä Floradix on vastaavaa tai sama tuote? Hiukan sekavaa tämä näitten brändäys. 

Tästä ei mene vatsa sekaisin, joten ostin heti! Eikä se mikään pilipaliaine ole, minulla ainakin pysyy hemoglobiini viitearvoissa kun tätä käytän säännöllisesti. Se säännöllisyys vaan tuppaa joskus unohtumaan! Josko nämä kapselit käsilaukussa aina mukana menisivät paremmin käyttöön, pulloa kun ei viitsi kiikutella käsilaukussa mukana jatkuvasti.


Raudan imeytymiseen tarvitaan muutakin, kuten C-vitamiinia. Floradixista löytyy sitäkin. B-vitamiinit ovat hyväksi esimerkiksi iholle.

Kasvisvoittoisella ruokavaliolla B12-vitamiinin, eli kobalamiinin saanti voi olla ongelma, sillä sitä saadaan lähinnä eläinperäisistä ravinnonlähteistä. Kobalamiinia tarvitaan mm. veren punasolujen muodostamisessa. Lue lisää aiheesta täältä.

Entinen kollegani on muuten kirjoittanut aika kattavasti raudanpuutteesta ja sen hoidosta, artikkelit voit lukea täältä.

On muuten aika hassua, että minulla on alimmillaan Hb ollut alle 90 (naisten viitervo on 117-155 g/l) ja rautavarastot todella alhaiset, mutta en ole tuntenut itseäni väsyneeksi! Kroppa tottuu näköjään nopeasti pinnistelemään vähäiselläkin rautamäärällä.

Mukavaa viikonloppua!

6 kommenttia:

  1. Mulla on vähä toivoton olo mun raudanpuutteen suhteen. Alkanu jo vuosia sitten ja ei vaan raudansyönnillä parane. Viimeksi söin vuoden rautaa ja ku lopetin sen, ku en enää kestäny ripulia ja kovia mahakipuja, ni heti on lähteny rauta-arvot tippuun. Tällä kertaa myös hemoglobiini. Kontrolli nyt kahen viikon päästä. Luultavasti hemoglobiini jo alle viitearvojen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeiles tätä Kräuterblutsaftia. Mulla ei maha kestä yhtään tavallisia rautatabletteja, hyi hitsi, pelkkä ajatuskin niistä vatsavaivoista kauhistuttaa.

      Toivottavasti sulla nyt sentään on Hb viitearvojen sisässä!

      Poista
  2. Mä kans kokeilin jotain rautaa mutta enhän mä jaksanut niitä vatsavaivoja, ibs ja endo ennestään niin niissäkin kestäminen :D Yritän sitkuttaa vitamiineilla, eihän mulla niitä rauta-arvoja ole mitattu ikinä, mutta tällee pimeällä väsyttää. Mutta se nyt voi olla ihan vitamiinin puutoskin. Kasvispuolta olen yrittänyt lisätä viime vuosina ja kokeillut laittaa kasvisruokia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voihan se väsymys olla monenkin asian summa. Ootko koskaan kokeillut kirkasvalolamppua talvisin?

      Poista
  3. Mulla on samaa vikaa, peritty sukuvika ja kiitos runsaiden menkkojen...

    Olen syönyt jo parikymppisestä asti monivitamiinia, joka sisältää päiväannoksen verran myös rautaa, et sit kaikki syömästä saama, on ikäänkuin extraa. Näin olen saanut pidettyä hemoglobiinin siellä 130 paremmalla puolella, kun aikoinaan lähtötilanne oli 98. Silloin oli kieltämättä vähän väsynyt olo, mut ei mitenkään massiivinen kuitenkaan. 😅

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se kyllä kummallista, miten kroppa tottuu alempiinkin hemoglobiiniarvoihin.

      Olen myös syönyt oikeastaan aina monivitamiinia, jossa on myös rautaa, ja kampaaja aina väittää, että se näkyy myös hiuksissa. Saattaahan se näin ollakin, eivät ne ainakaan ilman rautaa kovin vahvoina kasva.

      Poista

Kommenttisi tähän asiaan ilahduttaisi minua ja lukijoita! Kiitos kommentoinnista!