Näytetään tekstit, joissa on tunniste Neocell. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Neocell. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 25. tammikuuta 2017

Kynsiasiaa

Minulla on ollut aina aika hauraat ja helposti liuskoittuvat kynnet. Nyt tosin viime aikoina ne ovat kasvaneet kohinalla ja olen saanut suorastaan manailla niitä lyhennellessäni, koska minkään sortin "ase" ei tunnu purevan. Ei viila, ei leikkuri, eivät sakset. Jäin pohtimaa, mistä tämä muutos voisi johtua.

Ensinnäkin kynsien hauraus saattaa johtua raudanpuutteesta. Nyt olen varmaankin toista vuotta syönyt Multibiontaa (Bootsilta), jossa on hivenen rautaakin.


Syön aika paljon kalaa, käytän teollisia määriä käsivoidetta (ja rasvaan kädet aina sormenpäitä myöten, enkä revi kynsinauhojani, sillä ne ovat sitä varten olemassa, että suojaavat kynttä. Käytän myös aina aluslakkaa, joka on merkiltään Nailtiques. Lakka on proteiinilakkaa, joka suojaa kynttä. Toki kynsiäään voisi muutenkin suojata, kuten käyttämällä kumikäsineitä siivotessa tai tiskatessa, mutta se on jäänyt nyt vähemmälle, koska en juurikaan nykyään tee kumpaakaan.

Kun vuosi sitten katkaisin koipeni, tuli ravintoon lisää MSM. Päättelin, että jos sitä annetaan ravihevosten koipivaivoihin, niin se kelpaa kyllä minullekin. Noin teelusikallinen päivässä menee aamusmoothien kera. Tässä aamusmoothiessa on runsaasti (n. 200 g) marjoja per laaki.


Ruoka on proteiinipitoista, mutta kollageenilisääkin käytän usein, vaikka siitä ei lienekään mitään järjellistä hyötyä 😂. Plus sitten tuo BioSil! Tai silica yleensäkin.

Olen ostanut BioSiliä iHerbistä. Se sisältää kollageenigeneraattoria, koliinistabiloitua silicaa, joka on imeytyvässä muodossaan. Tämä aine vaikuttaa luiden luutumiseen, ihon, kynsien ja hiusten kuntoon ja sen arvellaan niin parantavan immuunipuolustusta sekä jopa toimivat Alzheimerkin taudin riskiä vähentävästi, sanotaan.

Asiaa ei tietty ole Alzheimerin taudin kannalta tutkittu tarpeeksi, mutta yleensäkin silica vaikuttaa niin moneen paikkaan elimistössä ja eittämättä auttaa pitämään ihmisen tukirakenteita yms. kunnossa, niin miksikäs ei?

Tässä siis pientä analyysia näistä vahvoista kynsistäni ja niihin vaikuttaneista asioista. Onhan se tietty ärsyttävää, kun ei kynttä saa pillään ilveellä poikki, ja tuntuu kuin niitä pitäisi olla jatkuvasti lyhentelemässä ja viilailemassa, mutta onhan sekin kiva, etteivät kynnet ole enää ihan nysät!

maanantai 14. heinäkuuta 2014

Ongelmaiho ja sen pelastus

Jätin (taas kerran) syöpälääkkeet pois jo toukokuun lopussa, ja iho on hiukan siedettävämmän tuntuinen. Ei niin pintakuiva, ohuenoloinen, joka silti pukkaa rasvaa, on öljyinen ja johon tulee helposti kaikenmaailman näppyjä.

Bootsilla on kampanja Pure Gold -merkkisestä juomasta, joka sisältää:

- hydrolysoitua kollageenia, joka stimuloi fibroblastien proliferaatiota ja kollageenintuotantoa dermiksessä

- hyaluronihappoa, joka on välttämätön sitomaan kosteutta iholle ja dermiksen kollageenintuotannolle

-  purasruohonsiemenöljyä, joka sisältää runsaasti GLA:ta, joka on omega-6 -rasvahappo, joka parantaa ihon kosteustasapainoa ja elastisuutta

-  N-asetyyliglukosamiinia, joka on välttämätön hyaluronihapon tuotannolle

- C-vitamiinia, jota tarvitaan normaaliin kollageenin tuotantoon ja ihon ja (nivel)rustojen toimintaan

- E-vitamiinia, joka suojaa soluja hapettumisen aiheuttamilta vaurioilta

- B6-vitamiinia, jota tarvitaan normaaliin metabolismiin ja häivyttämään väsymystä ja uupuneisuutta

- sinkkiä, jota tarvitaan huolehtimaan hiuksista, ihosta ja kynsistä

- kuparia, jota tarvitaan huolehtimaan ihon ja hiusten pigmentoitumisesta ja sidekudosten terveydestä

- biotiinia, jota tarvitaan ihon ja hiusten terveyden takia

- mustapippuriuutetta, joka auttaa noiden aineiden imeytymisessä

Ihan vaan sivuhuomautuksena, nyt kun tuli mieleen, entisen työpaikkani työntekijät saivat tiettyjä firman tuotteita edullisesti, ja purkki tätä olikin aina yhden sun toisen naisihmisen työpöydällä...hyvin toimi ihmisilläkin ja oli halvempaa kuin tavalliset ravintolisät.

Mutta asiaan. Olen nyt kiskonut noita pullon päivässä muutaman viikon ajan, ja iho on tuntunut kauttaaltaan vähemmän kuivalta. Ei ime vartalovoiteitakaan niin paljoa kuin normaalisti.



Kai siinä siis jotakin hyvää on. En aio tosin ostaa sitä uudelleen, koska uskon, että iHerbistä löytää vastaavanlaisia tuotteita edullisemmin. Esimerkiksi Neocellin kollageeni on hyvää, on vaan taas hiukan aikaa kun sitä ja hyaluronihappoa olen suun kautta käyttänyt. Pitääpä taas aloittaa.

Sen verran muuten täytyy sanoa, että sisäinen rasvaus on tärkeää. Fustraan kuului melkolailla rasvat minimiin laittava ruokavalio, eikä se kyllä ollut iholle hyväksi ollenkaan. Varmaan siinä yksi syy, miksi rajusti laihduttavat rypistyvät saman prosessin aikana kuin rusinat.

keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

Mitä saa turhilla hiilihydraateilla aikaan?

En mennyt tänään salille, joten ajattelin tyhmästi hiukan herkutella. Ostin patongin. Tässä vaiheessa iltaa kun patongista on syöty miltei puolet, on aika katua ostosta, koska maha on turvoksissa ja pulputtaa ikävästi. Olo on kuin kohta räjähtävällä ilmapallolla.

Niin, eikä se herkuttelu siihen jäänyt, ostin vielä kaksi sitruunaformua, jotka söin nautiskellen kahvin kanssa... Patonki olisi vaan saanut jäädä ostamatta, eihän se edes maistu millekään.

Pullanpahalainen.

Minulla ei ole diagnosoitu keliakiaa, mutta eiköhän se näitten ireitten perusteella jonkinlainen liene. Tuon turvotuksen saa hoidettua näppärästi  - ylläriylläri  - Yves Rocherin myymillä kapseleilla, joilla ei ole systeemistä vaikutusta ja jotka ovat siksi listattu "lääkinnällisiksi laitteiksi".

Jos innostut esim. syömään liikaa sokerialkoholeilla makeutettuja karkkeja, näistä saat ensiavun.

Turvotus on ikävä vaiva, mutta ei peruuttamaton, toisin kuin tyhjien hiilihydraattien sokeriksi pilkkoutuminen, joka tekee ajan mittaan suurempaa hallaa, eli vanhentaa sinut ennen aikojaan.

Tästä voi syyttää glykaatioksi kutsuttua prosessia, missä verenkiertoon päässyt sokeri tarttuu proteiineihin muodostaen haitallisia molekyylejä, joita kutsutaan AGE:iksi (advanced glycation end products). Mitä enemmän sokeria saat (joko hiilihydraattien kautta tai sokerina), sitä enemmän noita AGE-molekyylejä ilmaantuu ja ne vahingoittavat proteiineja läheisyydessään.

Pahinta vauriot ovat ihon kollageenin ja elastiinin sisältämille proteiiniketjuille, sillä ne eivät enää pysty pitämään ihoa joustavana vaan muuttuvat kuiviksi ja hauraiksi ja seurauksena on ihon ryppyyntyminen ja roikkuminen.

Kollageenia on toki muuallakin kuin ihossa. Ihon sisältämät kollageenityypit ovat I, II ja III, jälkimmäisen ollessa se kaikista stabiilein ja kestävin. Glykaatioprosessi kuitenkin muuttaa III-tyypin kollageenin I-tyypiksi, joka on haurasta ja katkeilevaa.

AGE:t ovat myös haitallisia, koska ne tekevät kehon normaalit antioksidanttientsyymit tehottomiksi, jolloin iholla ei ole suojaa esimerkiksi auringonvalolta, mikä vanhentaa sitä entistä enemmän.

Monta kertaa diabeteksen ensimerkki  - ennenkuin verensokerin korkeus huomataan  - onkin ennenaikainen ihon ikääntyminen.

Jossakin määrässä ihon ikääntyminen pystytään hidastamaan ruokavaliolla. Kirjoittelin aiemmin Perriconen kauneusdieetistä täällä ja täällä.  Myös vähähiilihydraattinen ruokavalio  - puoli kiloa kasviksia per päivä ja sopivasti proteiinia ja rasvoja - auttaa.

Mitä tulee ulkoiseen ihonhoitoon, etsi retinolia sisältäviä voiteita ja seerumeita. Esimerkiksi iHerb myy noin kymmenellä eurolla aika hyvää retinolivoidetta, joka löytyy täältä.



Jos haluaa todellakin parantaa ihoaan, vahvistaa kynsiä, hiuksia (ja luitaan), on iHerbissä tarjolla kollageenilisiä, joiden tehosta ei tosiaan ole kyllä tieteellistä takuuta. Olen käyttänyt Neocellin kollageenilisää säännöllisen epäsäännöllisesti, jja hiukan epäilen sen vaan vaikuttavan lompakkooni laihduttavasti. BioSil-merkkinen kollageeniaktivaattori on myös saatavana eri valmistemuodoissaan iHerbin listoilta.

Markkinoilla on myös kosmetiikkatuotteita, jotka sisältävät aminoguanidiinia tai alistiinia, jotka (teoriassa) estävät AGE-molekyylien muodostumista. Aminoguanidiini kiinnittyy molekyyleihin, jotka aloittavat glykaatioprosessin ja estää niitä kiinnittymästä kollageeni- ja elastiinisäikeisiin. Alistiini taas huijaa glykaatioprosessia tullen itse vaurioitetuksi ihon proteiinien sijaan.