Näytetään tekstit, joissa on tunniste kasvovesi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kasvovesi. Näytä kaikki tekstit

tiistai 1. lokakuuta 2013

Japanilainen/itämainen ihonhoitorutiini - käytämmekö kosmetiikkaa väärin?

Olen täällä blogissa puhunut paljonkin Kaukoidän kosmetiikasta, mutta niiden käytön perusasiat ovat jääneet huomiotta. Esimerkiksi japanilaiset naiset huolehtivat ihostaan todella pikkutarkasti verrattuna meihin länsimaisiin. Syystäkin, koska esimerkiksi Japanissa meikkaamattomuus katsotaan epäkohteliaisuudeksi muita kohtaan. Ulkonäöllä on vaikutuksensa, mutta hyvin huoliteltu ulkonäkö osoittaa myös kunnioitusta itseä ja muita kohtaan.

Tyypillisesti aamutoimet ovat suurinpiirtein seuraavanlaiset:
- kasvot pestään vedellä
- tämän jälkeen käytetään kasvovettä, jota kutsutaan yleisesti nimellä "lotion" - näistä lisää myöhemmin
- kasvoille levitetään tehoseerumi (serum/essence)
- kasvoille levitetään kosteusvoide, jonka tarkoitus on "sulkea" seerumi ihon sisään vaikuttamaan
- tämän jälkeen kasvoille levitetään aurinkosuojan sisältämä meikkipohja

Minulla on tällä hetkellä käytössä Shu Uemuran Juvenus Vitalizing Refining Lotion.
Kosteusvoiteella on siis hiukan eri tarkoitus kuin länsimaissa. Ne ovat myös yleensä hiukan poikkeavia tekstuuriltaan, eli ne ovat joko voidemaisia (cream) tai erittäin juoksevia (milk).

Suositeltavaa on myös hieroa kasvoja päivittäin. Alla eräs opetusvideo ja pakko sanoa, että päivittäisrutiinina tuo todella toimii! Kasvoille tehtyjä hierontavoiteita löytyy lähes joka kosmetiikkasarjasta.



Illalla ihonhoitorutiini on hiukan pidempi:

- puhdistetaan iho meikistä Tästä käytetään usein sanaa puhdistainen, ja se tapahtuu meikinpoistoaineella)
- iho pestään miedolla puhdistusaineella, joka on tarkoitetttu poistamaan iholta ylimääräisen rasvan ja epäpuhtaudet, mutta ei siis ole meikinpoistoaine
- kasvovesi eli lotion, joskus kasvovedellä kostutetulla vanulla kasvoilla pidettävänä pikanaamiona
- kahdesti viikossa naamio
- seerumi/essence
- kosteusvoide

Kaukoidän kasvovesiä ei yleensäkään ole tehty puhdistamaan kasvoja meikinjämistä tai kutistamaan ihohuokosia, eikä niitä pyyhitä kasvoille, vaan niillä kosteutetaan ihoa ja valmistetaan se ottamaan vastaan seuraavien käytettävien tuotteiden teho. Lotion joko taputellaan iholle, tai käytetään naamionomaisesti. Tässä esimerkki.

Kolme minuuttia, ja se on siinä.

Kirjoittelin jo aiemmin tuotteista, joiden käyttö vaatii oikeaa osaamista. Sama taitaa olla näiden Kaukoidän kosmetiikkatuotteiden kanssa. Minä oion kulmia ja pidän paksuista puhdistusvoiteista ja puhdistusöljyistä, ja 2-in-1 -putsareista. Uusin löytöni ovatkin juuri nuo puhdistusöljyt.

Nyt käytössä Shu Uemuran Pore Clarifying Gentle Cleansing Oil. Pumppupullo olisi kätsy...

Puhdistusöljyistäkin voidaan olla montaa mieltä. Joidenkin mukaan niitä pitäisi välttää, koska ne saattavat sisältää pinta-aktiivisia aineita. Luulen kuitenkin, että pahempiakin kemikaaleja on kasvoille kokeiltu.

Mitä tulee Kaukoidän kosmetiikkaan, monasti kritiikkiä aiheuttaa niiden usein sisältämä alkoholi. Ne sisältävät alkoholia siksi, että usein kuumassa ilmastossa kestäisi muuten ikuisuuden odottaa, että joku voide tai lotion imeytyisi. Alkoholin avulla tuotteen rakenne pidetään juoksevampana. Väitetään, että alkoholi ei ärsytä eikä kuivata ihoa, koska nämä tuotteet edustavat kosmetiikan huippuja ja ovat täynnä kosteuttavia ja ihoa rauhoittavia aineita, jotka kumoavat alkoholin negatiiviset vaikutukset iholla.

lauantai 23. maaliskuuta 2013

Tästä naamani tykkää!

Olen tykästynyt suihkutettaviin kasvovesiin. Ei sitä ainaista tuhrausta pumpulipallojen kanssa, eikä pumpulikuitujen nyppimistä pois silmäripsistä jne. Toisekseen kuvittelen, että kasvovettä kuluukin vähemmän.

Tämä kasvospray on Andalou Naturalsin Aloe + Willow Bark Pore Minimizer, joka nimensä mukaisesti kutistaa ihohuokosia. "Aktiiviselle ja rasvaiselle iholle", sanotaan pullossa, mutta ei se minun sekaihoani ole mitenkään kuivattanut. Puoli pulloa on jo käytetty, joten kuivattava vaikutus näkyisi jo. Oikeastaan se tuntuu paremminkin kosteuttavalta. Naamaa ei kiristä sen käytön jälkeen.



Tykkään tästä siinä määrässä, että aion hankkia toisenkin pullollisen tämän loputtua. INCI-lista näyttää tältä:


Aloe barbadensis juice* hamamelis virginiana (witch hazel)*, panthenol (Pro-vitamin B5), tocopherol (vitamin E) lauric acid, fruit stem cell and bioactive 8 berry complex*, epilobium angustifolium 8 berry complex*, epilobium angustifolium (willow herb) extract, magnesium ascorbyl phosphate (vitamin c), salix alba (willow bark) and spiraea ulmaria (meadowsweet) extracts*, salicylic acid, aspalathus linearis (rooibos), hibiscus rosa-sinensis, and camellia sinesis (white tea) extracts*†, phenethyl alcohol, ethylhexylglycerin, cinnamomum camphora (camphor) oil, mentha piperita (peppermint) and thymus vulgaris (thyme) oils*
*Organic †Fair Trade

Salisyylihappo kuorii ihoa lempeästi, ainakin mustapäät ovat naamasta vähentyneet tämän käytön myötä, mikä on hyvä asia. Kasvovesi on myös parabeenitön, sulfaatiton, ftalaatiton, orgaaninen, non-GMO, vegetaarinen, eikä sitä ole testattu eläimillä. Mitäpä muuta tässä enää voisikaan toivoa? Aloe pitää näköjään myös herkästi punoittavan ihoni rauhoittuneempana. 
Kiinnostuin tätä myötä myös tämän merkin muista tuotteista, ja taidan hankkia jotakin kokeiltavaksi piakkoin. Raportoin sitten taas asiasta täällä.

Hintakaan ei päätä pökerryttänyt: 178 ml maksaa tällä hetkellä alle 8 euroa.

sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Kosmetiikkapakkauksista

Olen aiemmin maininnut, etten arvioi mitenkään kosmetiikkapakkauksia, elleivät ne ole joko erittäin epäkäytännöllisiä tai todella käteviä. Yksi kätevä juttu on pakata kasvovesi suihkepulloon, niin ei tarvitse näpertää pumpulituppojen ja korkkien kanssa. Sitäpaitsi aine on todella paljon riittoisampaakin näin.

Tässä Skin Foodin C-vitamiinivettä suihkepullossa.
Ebay myy jos vaikka millaisia ja kaiken kokoisia spraypulloja, joissa minulla kulkee matkoilla niin kasvovesi kuin hiuskiinnekin.

Kätevä matkalle.
Mutta tähän postaukseen olin aikonut laittaa enemmän juttuja sellaisista pulloista, joita esim. labranhoitajat käyttävät desinfiointiaineen ottamiseen ennen verikoetta, tai joita manikyyrin tekijät käyttävät kynsilakanpoistoaineelle.

Kikon kasvojenpuhdistusvesi on nimittäin pakattu juuri tällaiseen pulloon, ja joskin olin muutenkin tyytyväinen tuotteen meikinpoisto-ominaisuuksiin, niin pakkauksesta tuli vielä plussaa päälle.

Kikon Cleansing Water.
Kansi pois (se ei kuitenkaan irtoa minnekään) ja pumpulinpala pumpun päälle, painallus, ja vanu oli juuri sopivan kosteaa.

Näitä pulloja löytyy muuten myös eBaysta (hakusanat esim.: nail art pump dispenser). En ole vielä tilannut, mutta jos kansi pysyy niissä hyvin kiinni, ovat varmaan hyvä lisä matkavarustukseen. Tässä kuva (josta näkyy myyjänkin nimi):