Näytetään tekstit, joissa on tunniste nettiostos. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste nettiostos. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 14. marraskuuta 2012

Takkuista nettishoppailua

Mainitsin aiemmin, että olin ostanut Marks & Spenceriltä konjakinvärisen pitkän talvitakin. Tai ainakin luulin tilanneeni sen, ja tilausvahvistuksessa luki, että se toimitettaisiin minulle huomiseksi. Ei kuitenkaan tullut mitään lähetysilmoitusta, eikä tilaushistoriastani löytynyt koko tilausta.


Asiaa sotkee vielä se, että jouduin peruuttamaan alkuperäisen tilauksen ja tilaamaan takin uudelleen, koska en saanut luottokorttitietojani muutettua (en heti huomannut, että tililläni oli vanhaksi menneen kortin tiedot).

Nyt varmaankin joku ihmettelee, että miksi en käynyt sitä ostamassa kun juuri siellä olin. Hyvä kysymys, mutta valitettavasti näillä halpislentoyhtiöillä on matkapakaasin koolle ja painolle omat säännöksensä, ja minun mukanani matkaa aina aikamoinen määrä tavaraa suuntaan ja toiseen, ja seuraavaksi varmaan joudun tilaamaan rahtijumbon niille tavaroille, joita sieltä pitäisi seuraavaksi tuoda pois.

Marks & Spencerin tilauspuoli on aina ennen toiminut hyvin Suomeenpäin, eikä postimaksutkaan ole vielä toistaiseksi taloutta kaataneet.

Eilen sitten aloin etsiä yhteydenottokanavaa (en haluaisi ruveta sinne soittelemaan, koska nyt on tullut höpötettyä puhelimessa aika isoja laskuja), mutta se oli tehty mahdollisimman vaikeaksi.

Lopulta lähetin viestin kahta kanavaa myöten, annoin tilausvahvistukseni numeron, ja huomasin vielä senkin, että jossain vaiheessa viime viikon loppupuolella sieltä oli tullut tällainen viesti:

"Dear Customer

Thank you for your recent Marks & Spencer order. 

I’m sorry to let you know that the following items are no longer available and therefore have been cancelled from your order.

---------------------------------------------------------------
Autograph Pure Cotton Poplin Sheen Shirt
---------------------------------------------------------------"

Mikä hemmetin popliinipusero? En minä sellaista ole tilannut, eikä tilausvahvistuksessa ollut mitään muuta kuin se takki.

Tänään tuli tällainen vastaus:

"Dear Ms XXXXXX

Thanks for your email about your order for a coat. I'm sorry you've not yet received it. 

This item has been cancelled because it was unavailable by the despatch date on your order. When this happens, we cancel the order and send an email advising of this. I'm very sorry if you haven't received it, however I can assure you that no payment has been taken.

You can view and track your orders by clicking the ‘My Account’ link at the top of our website and selecting the relevant order from the drop down box.

Blaablaablaa....."

Eivät sitten voineet käydä katsomassa tiedostoistaan sitä tilausta! Siitä olisi käynyt kyllä ilmi, että takkia oli varastossa vielä joka kokoa, koskapa se oli juuri tullut myyntiin.

Enkä minä siitä luottokorttiveloituksesta sitäpaitsi ollut huolissani, vaan siitä SAANKO MINÄ SEN KERPELEEN TAKIN VAI EN!

Luottokorttiasiat saa aina korjattua.

Nyt huolestuin kovin kun laitoin oman vastineeni M&S:lle. Ryntäsin katsomaan nettisivuille, ja eihän sitä takkia minun kokoani enää ollut, ihan kuin arvelinkin. Laitoin nyt sitten tilauksen menemään yhtä kokoa suuremmasta. Katsotaan, onko minulla ensi viikolla kolme samanlaista paltttoota, vai menikö tämäkin tilaus jotenkin mönkään.

Jos meni, menen kyllä puhelinlankoja myöten sanomaan asiakaspalvelulle suorat sanat.

Keep you posted.

sunnuntai 10. heinäkuuta 2011

Mita me tehtiin ennen nettia?


Tanaan on paiva, jolloin olisi alunalkaen voinut pysya sangyssa. Nettitikku hidastelee, blogger oikuttelee ja kaikenlisaksi  hajosi pesukone paastaen vedet keittion lattialle, jonka siivouksessa on mennyt aikaa ja hermot. Epailen nukkasihdin tukkeentumista (jokapaikkaan tunkeutuvia koirankarvoja!), mutta asian korjaaminen on viela kesken. 

Netista loytyy kylla aika hyvin vianetsintaneuvoja, vaikka tuo vanha kone onkin. Miten sita tultiinkaan ennen toimeen ilman nettia? Tiedonhaku vaatii tietty joskus mielikuvitusta (ja viitseliaisyytta), mutta se taito taitaa olla ainavain enemman ja enemman valttamaton nykymaailmassa, ainakin ellei ole varaa palkata henkilokohtaista kirjastotatia hoitamaan tiedonhakuhommia.

Mina ostan aika paljon netista. Ostaisin enemmankin, jos vaan taalla Suomessa voisi esimerkiksi ruokaostokset hoitaa netin kautta. UK:ssa sekin sujuu. Saastaa aikaa ja vaivaa ettei tarvitse juosta kaupasta kauppaan. Yhtena kesana Lontoossa juoksimme kaupungilla etsimassa ihan tavallisia valkoisia pellavaisia lautasliinoja. Eipa loytynyt. Kaikenlaisia kuviollisia kylla loytyi, mutta me halusimme tavalliset palttinaiset. No, ne loutyivat sitten www.amazon.co.uk 'sta ja tulivat loppujenlopuksi englantilaiselle myyjalle Latviasta. 

Ellen hanki satunnaisesti kosmetiikkaa lentokoneesta, ostan sita netista. Kivoja vaatteita loytaa jopa www.eBay.com 'sta, nytkin tilasin pari mekkoa Australiasta ja yksi tuli Thaimaasta, viimeksimainittu maksoi vajaan kymmenen euroa postikuluineen. Ei silla saisi edes kangasta Suomessa, eika myoskaan tarvitse pelata, etta samanlainen mekko kavelisi vastaan kaupungilla. 

Niin, mita tulisi elamasta ilman nettia? Ainakin paljon hankalampaa. Netissa voi pohjustaa ostopaatostaan vertailemalla hintoja ( www.hintaseuranta.fi : www.vertaa.fi ), ostaa matkoja ( www.rantapallo.fi - Akkilahdot), www.poptravel.fi on aika hyva omatekoisiin pakettimatkoihin, ja paljon muuta, yhteydenpito ystaviin mukaanlukien.

Tuskin muistan aikaa, milloin nettia ei ollut.