Näytetään tekstit, joissa on tunniste väsymys. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste väsymys. Näytä kaikki tekstit

torstai 29. lokakuuta 2015

Syysväsymystä, suklaanhimoa ja mukikakun ohje

Huh, olen viettänyt kaksi päivää putsaten meililoodaani, ja liki 50 k meiliä käsin poistettuna ja tsekattuna vei todellakin aikaa (ja aiheutti kipeän käsivarren).Jos olisi fiksu, niin tekisi hiukan jotakin joka päivä, ettei kaikki kasaantuisi kuin lumipallo.


Kaikenlaisia asioita on kasautunut hoidettavaksi (mm. vapaaehtoistyöhön liittyvät jutut), mutta puhti on hiukan poissa. Kellojen siirto auttoi hiukan asiaa, kivampi nousta sängystä, mutta siinäpä se sitten olikin.

Rankkaa liikuntaa harrastavan täytyy tietty pitää huoli raudan saannistaan (rankka liikunta saattaa kuluttaa normaalia enemmän kropan rautavarastoja), ja koska syön verraten vähän lihaa ja minulla on taipuvaisuutta alhaiseen hemoglobiiniin, voisi tietty ajatella lisärautaakin. Tuli vaan mieleen, että koska monilla menee vatsa sekaisin rautatableteista, tässä on hyvä vaihtoehto sille. Yleensä kulutan pullon keväällä ja pullon syksyllä, ja lienee taas paras palata siihen. Olo on väsyneenä aika tympeä, tekisi mieli mennä talviunille ja herätä vasta maaliskuun lopuilla.

Suklaa tosin maistuu, ja aloinkin jo pelätä magnesiuminpuutettakin, joten pillerit kehiin, ennenkuin homma riistäytyy lapasesta! Tähän hätään tosin voisin julkaista ohjeen kahvikuppiin tehtävästä "pikakakusta", jos suklaanhimo yltyy ihan hirveäkai ja kahvin kanssa pitäisi saada jotakin.

Kuva: Huffington Post.
5-minuutin suklaamukikakku mikrossa (1 annos)

4 rkl vehnäjauhoja
2 rkl tummaa kaakaojauhetta
2-4 rkl sokeria (tai vastaava määrä makeutusainetta tai steviasokeria)
hyppysellinen suolaa
pieni kananmuna
3 rkl maitoa (voi käyttää esim. kaurakermaakin)
3 rkl sulatettua voita (tai kookosöljyä tms.)
1/4 tl leivinjauhetta
1/2 tl vaniljaa
15-30 g suklaata (miel. tummaa)
(1 rkl keitettyä kahvia)

tarjoiluun kermavaahtoa tms.

Hienonna suklaa palasiksi (saavat olla halutunkokoisia "sattumia" kakussa, tosin voit myös jättää suklaan suuremmiksi paloiksi, joita ei laiteta taikinan sekaan vaan ne työnnetään taikinan keskelle, kun taikina on jo mukissa)).

Voitele mikrouuninkestävä muki. Sekoita kuivat aineet keskenään hyvin ja lisää sitten loput ainekset. Kaada taikina mukiin ja lisää sitten suuret suklaanpalat, jos haluat mukikakkuun kunnon suklaasisustan.

Mikrota täydellä teholla n. 1-2 minuuttia ja ota sitten muki ulos mikrosta jäähtymään noin minuutiksi. Syö lämpimänä mukista päin.

torstai 29. marraskuuta 2012

Pois väsymys!

Syksyn pimeinä iltoina lisääntyy myös uuvahtanut olotila. Jos tunnistaa itsessään tällaisia "kaamosaikaan" liittyviä piirteitä, alavireistä oloa ja vetämättömyyttä, voi kirkasvalohoito auttaa.

Väsymuksen syyt ovat moninaisia. Liian vähäinen liikunta, työstressi, yksinkertaisesti levon vähyys, unen laatu ja niin monet muut asiat vaikuttavat päiväajan vireystilaan.

Joskus väsymyksen syynä voi olla veren alhainen hemoglobiniarvo, liian raskaat ruokailutottumukset, liian pitkät välit ruokailujen välissä (verensokeri pääsee laskemaan liikaa), liian hiilihydraattipitoinen ruoka ("sokerihumala", ja sitä seuraava väsymystila), vitamiinien puute tai yksinkertaisesti liian vähäinen nesteytys. Liian vähäinen vedenjuonti ja elimistön kuivuminen voi tulla esiin väsymyksen tunteena.

Moninaisia väsymyksen syitä.
Mitä sitten asialle voi tehdä? Syyt kannattavat tietty selvittää, mutta joitakin yleisiäkin vinkkejä olon parantamiseksi on. Taukojumppa verenkierron elvyttämiseksi, raittiin ilman haukkaaminen, huomion kiinnittäminen ruokavalioon. Toimistotyötä tekevien kannattaa hajauttaa paperinsa pitkin työtasoja siten, että välillä joutuu venyttäytymään niiden saamiseksi käsille.

Kahvi ja energiajuomat saattavat pitkällä aikavälillä liikaa käytettynä pahentaa tilannetta (been there...), mutta saattavat tuoda tilapäisen avun. Joskus olen itse käyttänyt kofeiinitablettejakin, esim. vaativan tentin ollessa kysymyksessä. Niitä saa apteekista, mutta ei niitäkään kannata yliannostella eikä käyttää pitkää aikaa, sillä ne saattavat häiritä unen laatua.

On olemassa tutkimuksia, joissa on todistettu amerikkalaisen ginsengin (Panax ginseng) teho uupumuksen hoidossa. Ginseng myös toimii immunobuusterina. Sitävastoin siperialaisen ginsengin (Eleutherococcus/Acanthopanax senticosus, eleuthero) vaikutuksen on todettu olevan placebon luokkaa. Lue lisää täältä.

NADH (nikotiiniamidiadeniinidinukleotidi) on niasiinin, eli B3-vitamiinin luonollinen johdannainen, jota tarvitaan solunsisäisessä energiantuotannossa. Lisäravinteena sen käyttö näyttäisi lupaavalta, mutta tehon todistamisessa tarvitaan vielä suurempia tutkimuksia.

L-karnitiinia löytyy jokaisesta solustamme, ja sitä tarvitaan pitkäketjuisten rasvahappojen kuljettamiseen solujen "moottoreihin", mitokondrioihin. Lisäravinteena sitä on tutkittu jonkin verran väsymyksen hoidossa ja liikaa annosteltuna se saattaa aiheuttaa ruoansulatusongelmia ja ripulia. Kannattaa kuitenkin kokeilla.

Koentsyymi Q10, eli ubikinoni toimii mitokondrioissa adenosiinitrifosfaatin, eli ATP:n tuotannossa. ATP on kehon solujen pääasiallista polttoainetta, joten ubikinonin saannista kannattaa huolehtia.

Ihmiselle välttämättömät rasvahapot ovat väsymyksen hoidossa tutkinnan alla, eikä vielä tiedetä tarkkaan, miten ne vaikutttavat asiaan, mutta se tiedetään, että esim. helokki-/purasruohoöljyn ja kalaöljyn säännöllisellä käytöllä nähdään uupumisoireiden paranemista n. yhdessä kuukaudessa.

DHEA on ns. "äitihormoni", jota joskus suositellaan myös elinvoiman lisäämiseen, mutta sitä ei kannata ehkä omin päin käyttää, lue tästä lisää. 7-keto DHEA toimii hiukan samalla tavalla, tukee kilpirauhasen toimintaa, mutta ei muunnu kehossa hormoneiksi.

Muita luonnonmukaisia hoitokeinoja väsymykselle ovat esim. ruoansulatusentsyymit ja probiootit (varsinkin, jos epäillään hiivasyndrooman olevan osasyyllinen), C-vitamiini, magnesium (jota on paljon esim. tummassa suklaassa, monasti sitä juuri tekeekin mieli), tyrosiini, foolihappo ja ylensäkin B-vitamiinit. Yllättävää kyllä, lakritsakin voi piristää, mutta se myös kohottaa verenpainetta, eli ei suositella käytettäväksi, jos verenpaine on muutenkin korkea.

Melatoniinin käyttö öisin saattaa syventää unta niin, etttä aamulla herää virkeämpänä.

Kannattaa myös kokeilla piparmintun eteeristä öljyä. Sitä voi vaikka sekoittaa muutaman tipan voiteesen tai öljyyn, jolla aamusuihkun jälkeen hieroo ihonsa. Tuoksu vaikuttaa aivojen limbiseen järjestelmään piristävästi.

tiistai 18. syyskuuta 2012

Jollet pidä jokaista päivää hyvänä, mieti mitä tapahtuisi jos jättäisit huonot väliin.

Pieni väsymisen ilmapiiri on ollut vallallaan tänään. Pitäisi hiukan tuuletella päätään. Tai ainakin nukkua kunnolla. Tämä käsi vaivaa, kun sitä on tullut rasitettua viime päivinä.


Torstaina tulee taloyhtiön + isännöitsijän delegaatio tutkimaan tuota kylppäriasiaani. Toivottavasti nyt ei sentään sitä lattiaa ruveta avaamaan uudestaan. Sekin mahdollisuus on tietty olemassa. Ja siinä tapauksessa kyllä poltan käämini, todellakin. Vakuutusyhtiöllä varmaankin ilahduttaisiin taas kerran ikihyviksi, kun soittaisin, että taas tarvittaisiin muutamaksi viikoksi asunto.

Mukillinen minttuteetä ja taas hommiin.