torstai 14. huhtikuuta 2022

Punoittavalle iholle helpotusta (couperosa jne.)

Pidempään blogiani seuranneet muistavat varmaan viimesyksyisen voivotuksen, kun vahvoista kortisoniannoksista iho kärsi, ja varsinkin punoitti kovin. No, nyt olen deksametasonia saanut viimeksi sairaalassa kantasolusiirron aikana, mutta posket punoittavat edelleen, eikä ongelma johdu ainoastaan pohjalla olevasta couperosasta. Tässä on muuten hyvä kuvaus couperosa-vaivasta, ja siinä mainostettua laserhoitoakin olen joskus kokeillut (tämä ei siis ole maksettu mainos), ja hoidosta tuli mustelmia, jotka kyllä häipyivät, mutta couperosalle se mielestäni ei tehnyt mitään. Tämä kai on yksilöllistä.

Kirjoittelin aiemmin It Cosmeticsin erinomaisesta ja ohuenohuesta peitevoiteesta, joka peittää couperosankin hyvin, ja sopii hyvin meikkivoiteen sijaan. Postaus on luettavissa täällä.

Nyt löytyi ehkä vielä parempi, arkikäyttöön sopiva ja hoitavaa tiikeriruohoa (rohtosammakonputki, Centella asiatica, eli cica), joka rauhoittaa ihoa, ja sen väitetään myös buustaavaan ihon kollageenin tuotantoa, vähentävän punoitusta, rauhoittavan aknea (cica on anti-inflammatorinen ja anti-mikrobinen), kosteuttavan, korjaavan ja suojaavan ihoa. Todellinen monitoimiaine siis!


Dr. Jartin Cicapair Tiger Grass Color Correcting -voiteessa on, kuten nimestä voi päätellä, tiikeriruohoa. Tätä voidetta ei ole kehuttu turhaan lehtien palstoilla, sillä se uppoaa ihmeellisen luonnollisen näköisenä ihoon ja peittää hyvin punoituksen.


Minun on pitänyt niin pitkään kirjoittaa tästä, että olen ehtinyt käyttää sitä jo monta purkkia kirjoitusta kypsytellessäni. Itse voide on vihreää, ja kasvoille levityksen juju on siinä, että kun ottaa purkista nokareen, lämmittää voiteen ensin hieromalla sitä molemmin käsin sormien kanssa, ja sitten vasta letittää sormin kasvoille. Jos kerrostaa pitää, kerrosta pienissä määrin taputtelemalla lisää sormin kaikista punoittavimmille kohdille.


Tässä kuvassa voide ei ole vielä kunnolla imeytynyt ranteen sisäpuolelle. Jos se olisi, ette huomaisi ihon kanssa mitään eroa. Mitä kummallisinta, tämä voide sulautuu mitä vaaleimpiinkin ihon sävyihin, kun taas vastaavat kaukoidästä peräisin olevat, samalla tavalla sävyään muuttavat voiteet ovat liki järjestään ihan liian tummia/kellerviä/oranssisia/punertavia/valkoisia ainakin minun ihollani. Aika montaa olen kokeillut!


Vahva suositus siis tälle voiteelle! Se tosiaan sulaa ihoon, eikä edes tahraa vaatteita, kuten niin monet meikkivoiteet tekevät. Tämä kävi ilmi, kun olen muutamatkin päikkärit heittänyt tämä voide naamassa. Kun kipeän selän takia makaan kyljelläni, niin meikit yleensä löytyvät tyynynliinasta. Tämä voide ei ole tyynynliinoja tahrinut, kumma kyllä!

Jos kiinnostuit kokeilemaan, purkkeja on saatavilla kahta kokoa. Pienempi ei edes maksa paljoa, ja sen minäkin hankin ensin, kun olin vielä aika epäileväinen sen toimivuudesta. Isompi lähti tilaukseen heti, kun olin viikon käyttänyt pikkupurkin sisältöä. 

Näitä myy ainakin Cocopanda ja Beautybay (viimeksimainittu on Brittifirma, joka toimittaa tilaukset Itävallasta, eli kun paketti tulee EU:n sisältä, vastaanottaja säästyy tullausrumbalta).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi tähän asiaan ilahduttaisi minua ja lukijoita! Kiitos kommentoinnista!