torstai 4. syyskuuta 2025

Eau de Kesäkurpitsa: ruoanhajuisten tuoksujen suosio voi liittyä laihtumislääkkeisiin

The Guardianissa oli hauska juttu, lainaan/referoin sitä hiukan tähän ja lainaan otsikkoa (käännös varsin vapaa). Kirjoittaja on Priya Bharadia ja juttu on ilmestynyt 23.8.2025.

Keksien, pikkuleipien tai kirsikan tuoksuiset gourmandtuoksut ovat varsin suosittuja varsinkin nuorten kuluttajien keskuudessa. Tuoksufirmat saattavat kehittää ruoasta inspiraationsa saaneita tuoksuja vastauksena ruokahalun hillitsemiseen ja laihdutustrendeihin.

Markkinatutkimusyritys Mintelin mukaan makeiden, ruoan tuoksuisien hajusteiden määrän kasvu markkinoilla saattaa olla yhteydessä laihtumislääkkeiden käytön lisääntymiseen.

Ruoantuoksuiset hajusteet, joiden tuoksuprofiileissa on vaniljaa, kahvia ja karamellia ja joita alalla kutsutaan gourmandtuoksuiksi, ovat nousseet suosioon viimeisen kolmen vuoden aikana. Mintelin mukaan sokerisen makeiden, jälkiruokateemaisten hajusteiden lanseeraukset kasvoivat 24 % pelkästään viime vuonna.

Suosion kasvu tapahtuu samaan aikaan kuin GLP-1-lääkkeiden, kuten Ozempic, Wegovy ja Mounjaro, käyttö laihtumiseen on lisääntynyt.

"Hajuvesibrändit saattavat yhä enemmän tutkia tällaisia tuoksunuotteja vastatakseen GLP-1-lääkkeiden aiheuttamaan ruokahalun vähenemiseen”, sanotaan Minteliltä.  Kuluttajat pyrkivät pysymään hoikkina nauttien samalla dekadenteista, ruoasta inspiraationsa saaneista tuoksuista.

Mintelin Future of Fragrance 2025 -raportti ennustaa makeiden tuoksujen uutta nousua, joka liittyy laihtumislääkkeiden käytön lisääntymiseen. "Verkkokeskusteluissa GLP-1-lääkkeet on yhdistetty ruokahalun ja aistielämysten muutoksiin, mikä saattaa lisätä kiinnostusta aistien stimulaatioon, kuten tuoksuihin”, kerrotaan Minteliltä.

Gourmandtuoksut ovat erittäin suosittuja varsinkin nuorten kuluttajien keskuudessa netissä. Google- ja TikTok-hakujen määrä termillä ”gourmand fragrances” on kasvanut Yhdysvalloissa vuosittain +170 % vuodesta 2023.

Huhtikuussa laulaja-lauluntekijä ja näyttelijä Sabrina Carpenter julkaisi tuoksun Me Espresso, joka on uusin lisäys hänen herkullisiin tuoksuihin keskittyvään parfyymivalikoimaansa. Tuoksua kuvataan sokerisen jääkahvin tuoksuksi, jossa on espresso-, keksi- ja kermavaahtovivahteita. Sabrina Carpenterin tuoksusarjaan kuuluvat myös Sweet Tooth, Caramel Dream ja Cherry Baby, joiden pullot ovat kaikki muotoiltu suklaalevyiksi, mikä lisää jälkiruokateemaista kokemusta (mainoslinkki näihin tuotteisiin).

Yleisesti ottaen kyseessä on Z-sukupolven inspiroima tuoksutrendi. Nuoremmille sukupolville, joilla on vasta hankittu ostovoima, gourmandtuoksut ovat helposti lähestyttävä portti parfyymimarkkinoille. Ne ovat kuin leivottu kakku tai makea herkku. Tuoksuihin vasta tutustuvan on erittäin helppo ymmärtää niitä. Vanilja on hyvin voimakas tuoksunuotti, joka pysyy pitkään. Se tuntuu hyvältä vastineelta rahalle, mikä vetoaa myös Z-sukupolveen.

Globaalit hajusteiden markkinat jatkavat kasvuaan, ja data-alan yritys Statistan mukaan niiden vuotuisen kasvun odotetaan olevan 3,3 % vuonna 2025.

TikTokissa jaettuja suosittuja trendejä ovat esimerkiksi tuoksujen kerrostaminen. Ostetaan siis useita tuoksuvia vartalonhoitotuotteita, kuten vartaloöljyjä ja voiteita, ja käytetään niitä yhtäaikaa tuoksun kestävyyden parantamiseksi.

Mielialan kohottamisen sanotaan olevan on tärkein syy tuoksujen lisääntyneeseen käyttöön, mikä lisää hemmotteluun liittyvien makeiden tuoksujen suosiota.

*****

Dzinnin lisäys: Asia voi hyvinkin olla näin. Ennenhän sanottiin, että makeanhimoon auttaa greipin tuoksuisen eteerisen öljyn nuuhkiminen.

2 kommenttia:

  1. Tuoksut tuntuvat tosiaan olevan näiden juuri aikuistumassa olevien juttu. Makeiden gourmand-tuoksujen suosio on itselleni vähän kahtiajakoinen asia: toisaalta olisi helpompi löytää uusi tuoksu, mutta kääntöpuolena entistä vaikeampi löytää vähän erikoisemman tuntuinen tuoksu, jos kaikki ovat samaa tyyliä. Ehkä minun on nyt vaan otettava kaikki irti tuoksujen kerrostamisesta ilman varsinaista hajuvettä? Jäin vielä miettimään syitä tähän trendiin. Olisiko niin, että nuo makeat gourmand-tuoksut vaan ovat helppoja ensituoksuja eikä niinkään, että syynä olisi erityisesti laihdutuslääkkeet (jos ne trendi tavan väen parissa ovatkaan)? Laihduttaminen näiden suosion taustasyynä kuulostaa vähän ristiriitaiselta väitteeltä, kun vertaa väitettä siihen, että kaupan alallahan nimenomaan käytetään tuoksuja herättämään ostohalua. Paras esimerkki lienee se, että paistopiste ja sen vastapaistetut leipomotuotteet ovat usein heti siinä sisäänkäynnin yhteydessä nimenomaan herättämässä ruokahalua ja sitä myötä ostohaluja.
    Mutta sen kyllä allekirjoitan, että hyvälle tuoksuminen kohentaa mielialaa :) -q

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jännä juttu tuo tuoksujen kerrostelu. Ei varmaan ole helppoa saada eri hajusteet sopimaan yhteen. Tuli vaan mieleen, kun joskus Baselissa asuessani siellä oli "museoiden yö" ja eräs ystäväni oli käymässä. Osallistuimme lelumuseossa hajuvesi-workshopiin ja ainakin minun hajuvesiteelmykseni meni ihan pieleen, kun halusin siihen liikaa kaikkea. Tästä on juttua tässä blogissakin.

      Mitä tulee noihin painonpudotuslääkkeisiin, niin niiden käytön kasvu vaan näyttää kummasti sopivat näiden gourmandtuoksujen suosion nousuun, siitä varmaan tuolla artikkelin kirjoittajalla moinen päätelmä. Eikä tämä artikkeli ole ainoa, jossa nämä yhdistetään.

      Poista

Kommenttisi tähän asiaan ilahduttaisi minua ja lukijoita! Kiitos kommentoinnista!