Näytetään tekstit, joissa on tunniste Joico. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Joico. Näytä kaikki tekstit

tiistai 23. joulukuuta 2025

Hiusongelmia ja niitten tainnutusta sun muuta

Piti eilen kirjoittaa postaus ennen reissuun lähtöä, mutta koko päivä menikin sitten kaupungilla iloisesti (tai vähemmän iloisesti). Kotiin palatessani oli sää samaa tihkua, kun mitä se on ollut vähintään viimeisen viikon, tai ylikin. Niin, ja reissuun siis lähden vasta tänään.

Mitä tulee säähän, niin oli se millainen hyvänsä, meikki yleensä kyllä kestää, mutta ainakin omat hiukseni suorastaan imaisevat kaiken kostauden, ja tulos on sitten kähräinen pörrö. Ja sen selvittely kestää.

Hiuksillehan on tosin olemassa kosteussuojasuihkeita, joista ainakin tässä postauksessa mainittu Lee Staffordin suihke on aika pätevä. Minulla on pullonloppu jossain muuttotavaroissa, mutta kun sitä en nyt tähän hätään löytänyt, niin piti käydä ostoksilla.


Pitkällisen miettimisen jälkeen päädyin ostamaan kaksi tuoltetta. Tämän Four Reasons -merkkisen, jossa on kosteussuojan lisäksi lämpösuoja ja pitoa, kun taas tuossa Lee Staffordin tuotteessa on vain kosteussuoja.

No eipä tämäkään mikään ihan pomminvarma tässä säässä ja tuulessa ollut, mutta olihan se kuitenkin parempi kuin ei mitään. Onpa matkalle kuitenkin tällainen monitoimituote, suoristusrautaa kun kuitenkin hiuksiini käytän. Tämä antaa kiiltoakin.


Joicolla on myös hyvä kosteussuojasuihke. Tämä on hiukan samanlainen kuin tuo Lee Staffordin, eli toimittaa vain kosteussuojan virkaa. Joico Design Collection Humdity Blocker on tuotteen koko nimi.

Ensin ajattelin ottavani mukaan tämän Sebastianin Re-Shaper -pullon, kun se on pieni, mutta taidankin ottaa isomman laukun, jos vaikka tulisi jotakin osteltuakin matkalta. Kun pääsn kotiin tämän kanssa, hoksasin, että näitähän on laatikossa ennestään pari isompaakin pulloa, eli tämä on todellakin tuttu tuote.

Tämä on enemmänkin hiuslakka, jossa on kosteussuoja. Tosin tätä voi käyttää kosteisiin hiuksiin tyvikohottajana ja föönata tämän kanssa sitten hiukset pää alaspäin. Minä en taas jaksa tällaista tehdä, joten en ole kokeillut.

Lakka lähtee harjaamalla pois.

Nyt kun päästiin sitten tyvikohotuksiin, niin minä ainakin tarvitsen sellaista, sillä omat hiukseni ovat todella paksut ja raskaat.


Tähän hommaan on toistaiseksi toiminut ehkä parhaiten Biosilkin Volumizing Therapy Root Lift. Tämä ei jää tahmeaksi hiusjuurissa.


Revlon Style Master Root Spray toimii myös, mutta hiukkasen paakkuunnuttaa hiuksia. Ehkä ongelma on tuossa suihkepullon suuttimessa. Tästä kyllä sanotaan kuvauksessa, että se on erityisesti kehitetty ohuille hiuksille ja läpikampauksen pitäisi onnistua käytön jälkeen helposti, mutta ehkä vika sitten onkin käyttäjässä.

(meillä riehuu taas jonkin korkkeja varastava kummitus, kun tästäkin on korkki hävinnyt)

Goldwell Stylesign Ultra Volume Naturally Full ei varsinaisesti ole juurikohottaja, vaan tuuheuttava suihke, jota käytetään ennen föönausta kosteisin hiuksiin tai kuiviin viimeistelytuotteena. Tästä tykkäsin myös, mutta ajattelin seuraavaksi kokeilla saman sarjan tyvikohottajaa, kunhan nuo muut loppuvat.

*****
Eilinen päivä meni asioita toimitellessa kaupungilla. Ärsytttää nämä jouluruuhkat. Kävin myös Ikeassa joululounaalla (joulubuffet alle 15 euroa), mutta se ei ollut kovinkaan kummoinen, vaikka siitä on niin kohistu. Buffetista oli jatkuvasti joku ruoka loppu, eivätkä ruoat maistuneet juuri millekään. Täällä oli muuten elämäni mauttomin janssoninkiusaus. Mutta tulipa nyt sekin nähtyä ja maistettua.



Tässä vielävähän Aurajoen rannoilta. Ravintola Rantakertun terassin aidan eläinkuntaa ja Achim Kühnin Harmonia, joka on veistoksena ihan lempparini tässä lähellä. kun mennään satamaan päin.
Tosilla olevassa kahvilassa on ainakin yksi tällainen lasimaja, jossa on varmaan lampaantaljaistuimilla kiva siemailla kuumaa kahvia. Kauniit ovat valokoristeetkin sen ympärillä.

Kävin eilen myös viemässä muutaman havun hautausmaalle. Hauta näyttää kivammalta, kun on jotakin vihreää edes - ainakin nyt kun ei ole edes lunta.  Enpä olisi voinut vuosi sitten edes kuvitella, että toinen on nyt poissa, surettaa niin.


Mukavaa joulua itsekullekin, palailen langoille joulun jälkeen!

lauantai 11. marraskuuta 2023

Nestemäinen sateenvarjo ja karnevaalikauden alku

Täällä näyttäisi satelevan enemmän tai vähemmän koko talven ja tuuli Hollannin tasangoilta on myös tuttu juttu. Juuri, kun pääsi pois tuolta Irlannin jatkuvasta ja ympärivuotisesta sateesta 😒.

Mutta tällä mennään - ainakin toistaiseksi. Tosin ei naurata, jos hiuksensa saa jotenkin laitettua ja ne ilman kosteudesta tai sateesta johtuen taas ovat vinksin vonksin. 

Monissa hiuslakoissa on kosteussuoja, mutta entäs jos ei halua tärkätä tukkaansa lakalla? Silloin vaihtoehtona voi olla suihkutettava kosteussuoja.


Minulla on tällä hetkellä käytössä Lee Staffordin Anti Humidity Spray, joka pelittää hyvin, eivätkä hiukset latistu tai mene käkkärään kostealla säällä. Pullossa lukee, että aine on "nestemäinen sateenvarjo".

Lee Stafford -tuotteita ei taida saada Suomesta, mutta jos tällainen kosteussuoja kiinnostaa, voi etsiä kaupoista vaikka seuraavia vastaavia tuotteita (kuvat kaapattu valmistajien sivuilta):

KMS Hair Stay Anti-Humidity Seal Spray

Keune Style Smooth Humidity Shield

Oribe Imperméable Anti-Humidity Spray

Joico Humidity Blocker +

R+Co Moon Landing Anti-Humidity Spray

Amika The Shield Anti-Humidity Spray

Alpha Keratin Anti-Humidity Spray

Sitten asiasta toiseen: 11.11. klo 11.11 (eli tänään) on alku hullujen pukujuhlien ja paraatien ajalle, eli karnevaalille, jonka päätapahtumat tietty sijoittuvat varsinaiseen karnevaaliaikaan, joka on paastoa edeltävä aika katolisissa maissa (+ Baselissa, jossa on vuosittain maailman ainoa protestanttinen karnevaali).

Traditionaalisesti karnevaali, eli "viides vuodenaika" julistetaan avatuksi 11.11. klo 11.11. Esimerkiksi Saksan karnevaalipääkaupungissa, Kölnissä, päivä on yleinen vapaapäivä, jos se viikolle sattuu. Tällöin valitaan yleensä karnevaaliprinssi ja -prinsessa, jotka toimivat "virassaan" aina varsinaisen karnevaalin loppuun saakka, eli Tuhkakeskiviikkoon asti.

Karnevaalitohinat keskeytetään adventiksi ja  joulun ajaksi, mutta loppiaisena 6.1. juhlat jatkuvat huipentuen viikon mittaiseen varsinaiseen karnevaaliin Rasvatorstain ja Tuhkakeskiviikon välillä. 

Miksi juuri 11?

Tälle on olemassa useakin selitys, mutta en halua käydä niitä kaikkia läpi tässä. Todennäköisin syy liittyy uskontoon. 11 on hullun tai idiootin luku. Kaikkia, jotka uskalsivat ylittää kymmenen käskyä, pidettiin tyhminä idiootteina, joten siitä tuli hölmön tunnusluku ja hölmön karnevaalikauden symboli.

Oikein mukavaa viikonvaihdetta!

keskiviikko 22. tammikuuta 2020

Tukka hyvin, kaikki hyvin?

Jos edelleen pysytään hiustuotteissa, joulukalenterista saatu Avedan Damage Remedy Daily Hair Repair oli aluksi niin plääh-osastoa, kun vaan olla voi. Kirjoittelin siitä täällä kalenterin yhteydessä.
Kuva kaapattu Lookfantasticin sivulta.

En olisi voinut olla vääremmässä tässä ensireaktiossani. Tosin täytyy myöntää, että tämän lisäksi käytän muutaman tipan Moroccanoilia hiusteni latvoissa...

Mutta: Tämä voide toimii hiusten latvoissa myös muotoilutuotteena, ja lieneekin niitä parhaita kokeilemiani! Käytän suoristusrautaa (tai kiharrinta, vaihtelevasti) ja halian taivuttaa nimenomaan hiusteni latvat pois hapsottamasta (kuten tuossa kuvassa oikeassa kolumnissa). Siinä mielessä tällä saa aikaan todella kestävän taivutuksen latvoihin.

Jos ja kun hiusten pesuväli on viikko, kiharat pysyvät hyvin koko viikon, kunhan hiuksen laittaa yöksi Invisibobblella sykeröksi pään päälle. Kampauksen kohotukseen käytän Kristin Essiä tai Eleven Australiaa.

Koskaan ei ole pitkien hiusten huoltaminen ollut näin helppoa! Enää ei ole tarvinnut joka aamuista kiharrussessiota, ja kun koko komeuden ylle sadesäällä suihkauttaa kevyesti kosteussuojasuihketta (Joico tai Lee Stafford), hiukset pysyvät huolettoman kauniina koko päivän viikon!

Tätä hoitoainetta myyät mm. Marks & Spencer ja Lookfantastic.

lauantai 13. elokuuta 2016

Hapsupään hoitis

On monta hiustenhoitoainetta, joista pidän. Muunmuassa Maria Nilan ja Kiehl'sin hiusnaamiot. Sitten tuli mieleen kokeilla Joicon K-PAK Deep-penetrating Reconstructoria.




Ensivaikultelma: Huhhuh, tuoksuu ihan vanhanajan purkalle! Minulla ei ole mitään tuoksuja vastaan sinällään, mutta tämä on kuitenkin vähän inha. Vaan tuskinpa se tuoksu tukkaan jää, joten rohkeasti vaan kokeilemaan.



Hiukan tällaista pörröä, tämä tukkani. Nyt en muista ihan tarkkaan, mutta jotenkin arvelen, että ennen hiusten pesua tähän kuvaan ei ollut käytetty mitään hoitoainetta, muutakuin ehkä kuivaan tukaan jotakin siihen jätettävää. Nyt siis pesin hiukseni ja laitoin niihin tuota Joicon tavaraa.






Kiiltoa ja sileyttä kyllä tuli, ja ihme olisikin, ellei tuolla silikonimäärällä olisi tullut (tämä siis vaikuttaa silikonipitoiselta). Vaan INCI-listassa ei näy silikoneja. Siloittava vaikutus kai tulee parafiinista, luulen. En oikein jaksa uskos sitä, että hius itsestään korjautuisi, vaikka aineessa olisi miten paljon proteiineja (kuten tässä väitetään olevan 19). Makeupalleyssa tälle on annettu arvosana 4,2/5 373:n arvioijan voimalla, joten ei tämän naamion  pitäisi ihan huono olla.

Ei yhtään pöllömpää, mutta ei Joicon tuote kuitenkaan tee tukalle sen kummempaa kuin nuo aikaisemmin mainitutkaan hiusnaamiot.

Katsotaanpa hiukan ainesosaluetteloja:

Joico

Water (Aqua), Stearamidopropyl Dimethylamine, Mineral Oil (Paraffinum Liquidum), Glycol Stearate, PEG-8 Distearate, Ceteth-2, Sodium Chloride, Hydrolyzed Wheat Protein, Myristyl Myristate, Citric Acid, Fragrance (Parfum), Cetyl Alcohol, Stearyl Alcohol, Sorbic Acid, Carthamus Tinctorius (Safflower) Seed Oil, Methylparaben, Yeast Extract, Propylparaben, Limonene, Benzyl Alcohol, Coumarin, Hydrolyzed Keratin (Quadramine Complex), Aloe Barbadensis Leaf Juice, Cocodimonium Hydroxypropyl Hydrolyzed Keratin


Maria Nila

Aqua, Cetearyl Alcohol,iBehentrimonium Chloride, Polyglyceryl-3iPolyricinoleate, Cetrimonium Chloride,iStearamidopropyl Dimethylamine, Glycerin,iButyrospermum Parkii, Amodimethicone,iMorphoiononemthyl Silesquioxane Copolymer,ltrideceth-5, Linoleamidopropoyl PG-DimoniumiChloride Phosphate Dimethicone,lMoringa Pterygosperma SeedlOil, Bambusa Vulgarisi(Bamboo) Extract, HelianthuslAnnus (Sunflower) Extract,lLinolenic Acid, Quaterniumi95, Retinyl Palmitate/CarrotlPolypeptide & AscorbiciAcid/Orangee/Citrus Lemon/Citrus AurantifolialPolypeptider & Tocopherol/WheatiPolypeptides, Punica Gramatani(Pomegranate) Extract, Parfum,lDimethiconol, Phenylpropanol, PropyleneiGlycol, Methylisothaizolinone, Propanediol,lLactic Acid.

Kiehl's

AQUA / WATER
CETEARYL ALCOHOL
HELIANTHUS ANNUUS SEED OIL / SUNFLOWER SEED OIL
BEHENTRIMONIUM CHLORIDE
CETYL ESTERS
STEARAMIDOPROPYL DIMETHYLAMINE
GLYCERIN
QUATERNIUM-87
PHENOXYETHANOL
CAPRYLYL GLYCOL
PARFUM / FRAGRANCE
CANDELILLA CERA / CANDELILLA WAX
HYDROXYETHYLCELLULOSE
PANTHENOL
PRUNUS ARMENIACA KERNEL OIL / APRICOT KERNEL OIL
BENZOIC ACID
CITRIC ACID
NIACINAMIDE
PYRIDOXINE HCl
ETHYLHEXYL METHOXYCINNAMATE
TRIETHANOLAMINE

Olen kopsinut INCit suoraan firmojen sivuilta, joten ovat hiukan omassa mallissaan. Yllättävää kyllä, Maria Nilan tuotteessa on silikonia!
Näistä hintavin on Kiehl'sin hiusnaamio, jonka käyttäjä olen ollut jo vuosia, joskin se on juuri tällä hetkellä loppu. Pitää ostaa Sveitsistä lisää, koska luulen tämän Joiconkin jälkeen palaavani takaisin sen käyttöön. Mitäpä sitä hyvää vaihtamaan.

perjantai 17. kesäkuuta 2016

Pari kivaa juttua

Tässä Ascot-viikon pyörteissä ei paljoa ehdi postailla, partyja joka ilta ja muutakin menoa. Kävin tänään Westfieldissä ja Debenhamilta löytyi tällainen uutuus:



Hanoista voit siis uudelleentäyttää Thierry Muglerin tuoksupullosi! Joskus olen todellakin surrut hukkaan menneitä, tyhjiä parfyymipulloja, koska ne vaan näyttävät muuttuvan yhä halvemman näköisiksi vuosi vuodelta.

Ascotin avajaispäivänä oli muutama sadekuuro ja herkästi reagoiva tukkani on aina hankala hallita tuulisella ja kostealla säällä.


Nyt voin suositella: tämä + Joicon Humidity Blocker hoitivat hommansa ja tukka pysyi jotensakin kuosissaan!

perjantai 19. syyskuuta 2014

Kiireaamun quickfix tukalle

Joskus on niitä aamuja, jolloin voisi vain jäädä petiin ja vetää peiton pään yli... Hohhoijaa. Vessan peilistä katsoo kalvakka takkutukka, vaikka olin edellisenä päivänä ajatellut, että kyllä se vielä huomisen menee pesemättä, tukkani kun vaatii suorastaan rasittavan pitkän kuivatusajan. Olen muuten kerran saanut Chamonix'ssa Sveitsissä yhden chalet-hotellin proput palamaan, koska huoneessa ollut hiustenkuivaaja ei kestänyt pitkää käyttöaikaa ja alkoi syöstä kipinöitä ja niinollen koko hotelli pimeni. Onneksi ei palanut koko puinen pytinki....

Tuntuu siltä kuin nykyään kuivashampoot olisi vain ja ainoastaan tehty karheuttamaan ja pöyhentämään hiuksia. Voin sanoa, että oma tukkani ei sellaista välttis kaipaa, varsinkaan, jos siinä on jo ennestään hiukan muotoilutuotteita.

En oikeasti tiedä juurikaan kuivashampoita, jotka oikeasti tekisivät tukan pestyn ja sileän tuntuiseksi, mutta tämä tekee.

Redken  Style Connection Powder Refresh 01.

Sitä kun suihkuttelee tukkaan, möyhentä hiukan ja sitten harjaa kunnolla, niin olo on kuin uudestisyntyneellä. Vaan sitten pitää vielä hiukan laittaakin kuontaloa. Minulla on omituinen hiuslaatu; se imaisee kosteuden, eikä sitten kuiva millään, joten muotoilutuotteen pitäisi sisältää lämpösuoja ja sen pitäisi kuivuakin aikalailla heti. Onneksi siihenkin on löytynyt hyvä suihke.

KMS Californian 2-in-1 Styling + Finishing

Sitä hiuksiin seuraavaksi ja sauvakihartimella tukkaan hiukan taipuisuutta. Eikä tarvitse kiharoitten jäähdyttyä enää hiuslakkaakaan erikseen laittaa (ellei halua ihan kivikovia kikkuroita). Jos on kostea sää tai sataa, suihkaisen tähän vielä Joicon kosteussuojaa ja niin pysyy kampaus hyvänä koko työpäivän. Täällä lisää kiireisen aamun vinkkejä :)