Näytetään tekstit, joissa on tunniste vesivahinko. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste vesivahinko. Näytä kaikki tekstit

lauantai 3. marraskuuta 2012

Stressin hoitoa

Hohhoijaa, tämä hulluus vaan jatkuu naapurin kanssa  - ei siitä nyt sen enempiä, mutta kopsinpa vielä yhden meilin naapurilta:


"Sinähän se puhut puppua,muistan kuinka jo edelliskesänä kauhistelit kun kylppärissäsi oli vedenpaisumus!Etkä päästänyt ketään katsomaan....Kuvissa lehdet oli varta vasten pinottu eteiseen homeseinän eteen,älä kuvittele etten sitä huomannut!Kenkä pistetty päälle ettei pino heti kaadu ja paljasta katastrofia!!Minä en ole tyhmä jos sitä kuvittelet.Sitäpaitsi kerran kun sinä kesänä kävit luonani oli seuraavana päivänä outo haju asunnossani kun tulin ulkoa kotiin.Luulin että roskat haisee ja vein ne ulos,toimenpide ei auttanut asiaa vaan luuttusin kaikki pinnat ja haju hävisi.Nyt jälkeenpäin tiedän että se oli homeen haju,en tunnistanut sitä silloin.....
XXX"

(tämä liittyy siihen, että muutama vuosi sitten putkiremontin yhteydessä oli wc-istuimeeni asennettu väärän merkin osat ja tietenkin juuri se vesiputki katkesi  - onneksi olin kotona, soitin heti isännöitsijälle ja koska putkimies sattui olemaan juuri toisessa portaassa, hän oli täällä parissa minuutissa ja homma korjattiin ja vesi siivottiin pois). Lehtipino on edelleen muuten siinä samassa paikassa...

Täytyy vaan toivoa, ettei itse höperöidy noin parinkymmenen vuoden päästä. Vaikka kuinka asiaa vääntää rautalangasta, niin ei mene kyseiselle henkilölle perille. Kas kummaa kun kukaan muu ei ole sanonut että haisen homeelle niin että pitää kaikki paikat pestä sen jälkeen kun olen ollut kylässä... ;)


Ostin pyhäinpäivän kunniaksi kahvin kanssa pullapitkon. Ei voi sanoa muuta kuin että roskiin menee, hyvää kahvikupillista ei saa pilata noin teollisen makuisella pullalla! Parempi leipoa itse, kuten tosin olen aiemminkin todennut.

Hienoa stressinselätystä on shoppailukin. Nuo edellisessä postauksessa kuvatut helmet eivät maksaneet paljoa, mutta niitä on nyt todella ilo katsella ja suunnitella, mitä niistä tekisi. Silkkilankaa ajattelin ostaa punomiseen. Väreillä on tosiaan merkitystä, minä ainakin ilostun katsellessani noita värikkäitä helmiä.

Tein hiukan kalliimpiakin ostoksia, eli takin ja mustat, pitkävartiset ja korkeakorkoiset nahkasaappaat ja takin.

Juuri tällaista pitkää kashmirtakkia olen hakenut.
No eipä ollut halpaa, ei, mutta nämä ostokset ovat kuitenkin suhteellisen ajattomia ja menevät monta vuotta. Nahkasaappaat kestävät myös.
Täytyy kyllä tunnustaa, että olen jo tänä syksynä ostanut kaksi päällystakkia ja minulla on ennestään pitkät ja korkeakorkoiset nahkasaappaat, mutta niistä saappaista täytyy sanoa, että ne ovat todella hankalat näillä näpeillä vetää jalkaan, koska niissä ei ole vetoketjua. Näissä uusissa saappaissa taas on.

Mitä lie kaamoksen aiheuttamaa serotoniinivajetta aivoissa, mutta nyt tekisi mieleni suklaata, keitänpä siis kupillisen CocoCepsiä, jossa on noitten kiinalaisten huippu-urheilijoiden käyttämiä immuunivastetta buustaavia cordyceps- ja reishi-sieniä mikronisoituina (Cordyceps sinensis ja Ganoderma lucidum).

tiistai 23. lokakuuta 2012

Vesivahinkoasian jälkipuintia naapurin kanssa

Mitä ilmeisimmin taloyhtiön konsultoima lakimies on katsonut taloyhtiön minulta vaatimat korvaukset asiattomiksi, sillä taloyhtiön hallituksessa oleva yläkerran naapurini lähetti minulle tällaisen meilin (olin siis kysynyt häneltä, osallistuisiko hän kanssani ensi viikonloppuna YK-naisten järjestämälle hyväntekeväisyyslounaalle):


"Jäi vastaamatta kysymykseen tulenko ruokailemaan!Ajattelin ensin tarkistaa miten on sinun remonttisi kustannusten laita.
Nyt näyttää siltä että olet onnistunut bluffissasi(ettet muka ole jo kauan sitten huomannut home ja muita vaurioita)ja maksatutat meille köyhille eläkeläisille remonttisi!Se ylimääräinen yhtiövastike kesällä aiheutti minulle poisjäämisen Elixiasta kesäksi ja yksi Tukholmanreissu jäi myös tekemättä.
Onhan minulla pieni vararahasto,mutta se on tarkoitettu omien yllättävien kustannusten hoitoon!Kun itse vastaan aina omista "mokista"ja oikeudentajuni sanoo että teit väärin,en hyväksy tekoasi!
Mikähän mahtaa olla seuraava remontin kohteesi,keittiö.....?
Hyväntekeväisyys-annokseni on loppuelämäksi täysi, joten en osallistu sunnuntaiseen ruokailuun!
Entinen ystäväsi XXX"

No jopas nyt!

Laitoin vastauksen:

"XXX,

Lakipykälien mukaan taloyhtiö on vastuussa lattian sisäisten putkien vuodoista. Jos minulla olisi ollut selkeästi havaittavia vaurioita kylppärissä, kuten esim. kaakelit tippuilleet seiniltä, enkä olisi siitä ilmoittanut isännöitsijälle, niin hulluhan minä olisin ollut ja täysin turhaan aiheuttanut itselleni ylimääräistä vaivaa juuri samaan aikaan kun muutenkin olen sairastellut (niin, minäkin olen "eläkeläinen" tällä hetkellä, Kelahan korvaa sairauslomia vain vuoden verran  - enkä voi väittää, että minullakaan isot tulot nyt olisi, asuntovelkaakin vielä).

Huomaa, että lain mukaanhan missään tapauksessa mitään ei olisi mennyt minun pussistani, sillä OMA vakuutukseni olisi korvannut minun laiminlyöntini, jos sellaista olisi tapahtunut!!!! Jos olisin väittänyt tällaista tapahtuneen, olisin syyllistynyt VAKUUTUSPETOKSEEN, ja pahimmassa tapauksessa voinut joutua siitä vankilaan. Olisin myös voinut lain mukaan syyttää entistä isännöitsijää yllyttämisestä rikokseen.

HUOMAA, että taloyhtiön oma vakuutusyhtiö LähiTapiola on todennut vakuutuspäätöksessään vahingon JOHTUNEEN LÄMPÖPUTKIEN VUODOSTA, joten ne kuuluvat taloyhtiön vastuulle. Jos taloyhtiön omavastuu (jota siis minulta yritettiin periä) on noin suuri, niin juurikin TALOYHTIÖN HALLITUS on vastuussa vakuutussopimuksesta sen allekirjoittajana. Minä olen jo aikoja sitten tarjonnut ilmaista apuani sopimusten tarkastamiseen, tehtyäni sitä työkseni 10 vuotta.

Uusi asunto-osakeyhtiölaki tuli voimaan 1.7.2010. Tämän mukaan mm:

Taloyhtiön ja osakkeenomistajien kunnossapitovastuuta on UAOYL 4 luvun 2 ja 3 §:issä täsmennetty. Taloyhtiön vastuulla on kunnossapito siltä osin, kuin se ei kuulu osakkeenomistajille. Taloyhtiön kunnossapitovastuu käsittää siten osakehuoneiston rakenteet ja eristeet. Lisäksi yhtiö vastaa perusjärjestelmistä, joita ovat mm. lämmitys-, sähkö-, tiedonsiirto-, kaasu-, vesi-, viemäri- ja ilmanvaihtojärjestelmät

ja 

Yleisperiaatteen mukaisesti osakkeenomistaja on vastuussa vaikutusmahdollisuuksiensa rajoissa olevista, lähtökohtaisesti hänen omistamansa huoneiston käytön perusteella kuluvista tai merkittäviltä osin hänen henkilökohtaisten mieltymystensä mukaisesti tehdyistä rakenteista, pinnoista ja laitteista.

...edelleen...

Lain 24-luvun 2 §:ssä on säädetty osakkeenomistajan korvausvelvollisuudesta. Sen mukaan osakkeenomistajan on korvattava vahinko, jonka hän on tahallaan tai huolimattomuudesta aiheuttanut myötävaikuttamalla asunto-osakeyhtiölain tai yhtiöjärjestyksen rikkomiseen. (KUTEN TODETTU, EI KAI KUKAAN OLE NIIN AIVOTON, ETTÄ JÄTTÄÄ ILMOITTAMATTA, JOS JOTAKIN KORJATTAVAA ON)


ja...

Yhtiön on 4-luvun 2 §:n 2. momentin nojalla korjattava myös sellaiset osakehuoneistojen sisäosat, jotka vahingoittuvat rakenteen tai yhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvan rakennuksen muun osan vian tai sen korjaamisen vuoksi. Yhtiö ei kuitenkaan vastaa osakehuoneistoissa olevista altaista. 

Yhtiö ei myöskään vastaa korjauksen yhteydessä sellaisista kustannuksista, jotka syntyisivät osakkeenomistajan huoneistossaan tekemistä sisustuksellisista lisätöistä tai erikoisrakenteista. Lain periaatteena on, että korjausvastuu on täytetty, jos korjaustyö toteutetaan ajankohdan perustasoon. (NÄMÄ YLIMÄÄRÄISET JUTUT MINÄ OLEN JO ALUNALKAEN MAKSANUT. TALOYHTIÖ ON TAAS SÄÄSTÄNYT SIINÄ, ETTEI KYLPPÄRIIN ESIM. TARVINNUT ASENTAA NIIN PALJON KAAPPEJA KUIN SIELLÄ ALUNPERIN OLI)

Täältä voit itse lukea lisää:


Se putkien vuotohan olisi ihan yhtä hyvin voinut olla SINUN kylppärissäsi, samat putket ne siellä seinien ja lattioiden sisällä kulkevat!!! Se vain jäi minulle epäselväksi, MIKSI EI porukka, joka asuu minun alakerrassani, ollut huomannut vuotojälkiä HEIDÄN KYLPPÄRINSÄ KATOSSA, koska siellä ne olivat hyvin näkyvillä.

Syytöksesi on minusta täysin aiheeton. Jos olisin vienyt asian oikeuteen, olisi tulos ollut ihan sama, plus että taloyhtiö olisi joutunut maksamaan vielä molempien osapuolten oikeudenkäyntikulut.

Kannattaa tosiaan perehtyä tuohon asunto-osakeyhtiölainsäädäntöön, ennenkuin ottaa noin jyrkästi kantaa mihinkään.

Ystävällisesti,
XXX"

"Vielä (Otsikolla "Olemme Suomen lainsäädännön piirissä, emmekä yksittäisten ihmisten mielipiteitten varassa"):

Kaikin mokomin asian voi viedä oikeuteen, jos sinusta siltä tuntuu (minä jo tarkistin, että minulla on kattava oikeusturvavakuutus, joten se lysti ei ole suoraan omasta kukkarostani pois).

Viitaten kuitenkin allaolevaan, lopputuleman kustannukset voivat todella nousta pilviin, ja asia ei siitä miksikään muutu. Minä en halua rikkoa lakia tekemällä vakuutuspetosta, joten syyttelysi on todella loukkaavaa.

Jos vahinko olisi tapahtunut SINUN kylppärissäsi (mikä olisi voinut hyvinkin olla mahdollista), olisitko SINÄ kyselemättä mitään laittanut ihan suosiolla taloyhtiön tilille yli 15 000 euroa? Mieti sitä.

Edelleen ystävyydellä ja ystävällisesti,
XXX"

Alkaa jo nyppiä tämä juttu.

perjantai 21. syyskuuta 2012

Vesivahingosta, osa ties mikä

Nyt on sitten sekalainen delegaatio ollut paikan päällä katsomassa tätä katastrofia. Putkimiehen visiitti seuraavaksi, varmaankin ensi viikolla.

Mikä ihmetyttää niin minua kuin isännöitsijääkin, on se, että vaikka suihkun vedet menevät samaan pääviemäriin kuin lavuaarinkin vedet, lavuaarista päästetty vesi ei ala tulvehtia allaskaapin alta. Suihkun vesi taas alkaa ängetä sieltä aika nopsaan. Minua kyllä harmittaa koko juttu, sillä pahimmillaanhan se sitten taas vedetään auki koko lattia.

Huomasin sitten vasta tänään, että minulle oli tullut ensi tiistaiksi kutsu päiväkirurgialle tämän leikatun rinnan korjausoperaatioon. Vähän huonoon aikaan, koska on muita kiireitä, mutta ei se kaiketi ole iso juttu. Olen kerran saadun ajan jo joutunut perumaan, ja koska ns. hoitotakuu menee silloin sen siliän tien, varmaan minut otettaisiin pois jonosta jos peruisin vielä toisen kerran.

Ihan tässä pisteessä ei oltu, mutta ei tämäkään tulviminen naurata.

tiistai 11. syyskuuta 2012

Nyt palaa päre

Tein osan viimeyöstä hommia ja loput nukuin todella huonosti, toisinsanoen, en ollenkaan. Aamulla vyöhyketerapiaan, ja sitten asioitten hoitoa siellä sun täällä. Palattuani ajattelin hiukan virkistää itseäni hampaitten valkaisulla ja omatekoisella jalkahoidolla.

Koissu lähti toisen palvelijansa kanssa toiseen residenssiinsä ja ajattelin pikkuhiljaa ruveta taas orientoitumaan työn touhuun parin turmiollisen suklaalevyn, kahvisaavillisen ja parin keksipaketillisen jälkeen (hyi, mitä porsastelua!). Mutta tapahtuipa ennen sitä...

Tällaisena vikkeläliikkeisenä ihmisenä harvoin lotraan suihkussa kauaa, mutta tänään ajattelin kuurata päänahkani oikein kunnolla, joten pesutouhuissa meni enemmän aikaa. Eipä siinä mitään, mutta kun vedin suihkuseinän sivuun ja astuin sieltä pois...

SIELLÄ KERPELEEN KYLPPÄRISSÄ OLI VEDENPAISUMUS !!!!

Vettä taisi päästä hiukan keittiönkin puolelle (kylppäristä pääsee toisesta päästä keittiöön ja toisesta ovesta eteiseen). Pelastin tavaroita turvaan eteisen lattialle ja nyt lauhduttelen tässä koneella hetken aikaa ennenkuin menen siivoamaan loput. Kylppärin paksu puuvillamattokin oli tietty ihan litimärkä, ja sitä vettä oli PALJON!

Pitänee ilahduttaa uutta isännöitsijää huomenna uutisella. Jos joku nyt ihmettelee, miksi näin ei ole aiemmin käynyt, niin voin kertoa, että yleensa pesen tukkani erikseen kerran viikossa ja suihkussa toimitan ilman tukan pesua asiani aika nopsaan.

Nyt siis mars siivoilemaan, siinä riittääkin hommaa taas täksi yöksi, h....tti.

Räjähdän kohta kilon paloiksi, arrrgghhhh!!!
Päivitys ke 12.9. klo 00:27. Joo, lainehtihan siellä keittiössäkin. Jos nyt jotakin positiivista, niin tulipahan pestyä lattioita. Huomiselle jää vielä jotakin kuivateltavaa, mutta nyt laitan pannullisen kamomillateetä ja menen kohtai koisimaan. Tai ainakin yrittämään sitä.

maanantai 10. syyskuuta 2012

...ja draama jatkuu...

Tänään on tietääkseni ollut taloyhtiön hallituksen kokous, oletettavasti myös käsitelty tätä vesivuotoasiaa. Vielä ei ole kuulunut mitään, mutta olen niinsanotusti ladannut kiväärin molemmat piiput ja valmiina argumentoimaan, mitä ikinä sieltä tuleekin.

1. Tuo Polygonin raportti ilmeisimmin myötäili entisen isännöitsijän ajatuksia laskuttaa minulta taloyhtiön vakuutuksen omavastuuosuutta. Se oli muotoiltu juuri siten, että koko vuoto olisi ollut minun vikani. Jos olisin Pohjolalle vakuuttanut näin saadakseni sieltä korvaukset oman, laajennetun kotivakuutukseni pohjalta, enkö olisi samalla syyllistynyt vakuutuspetokseen, koska oikeasti asiahan ei näin ole?

2. Viime vuonna hallitukseen valittiin naishenkilö, joka esitti haluavansa kilpailuttaa vakuutusyhtiöitä, koska hänen nähdäkseen vakuutusmaksumme olivat liian suuret. Aion kysyä, onko näin tehty ja vakuutusmaksujen alentamisen vuoksi omavastuuosuutta on nostettu, niin tämä on mielestäni hallitukselta tyhmä teko ottaen huomioon taloyhtiön iän. Entäpä jos seuraavassa yhtiökokouksessa hallitukselle ei myönnettäisikään vastuuvapautta?

3. Koska samat putket kulkevat täällä jokaikisen asunnon lattioitten sisällä, tällainen vesivahinko voi siis tapahtua kenen tahansa asunnossa, periaatteessa. Kuinka moni asunnon omistaja tässä tilanteessa on heti valmis kyselemättä lykkäämään viisitoista tuhatta euroa taloyhtiön tilille? Kysyn vaan.

4. Tämän ikäisissä taloyhtiöissä olisi nimenomaan oltava kattavat vakuutukset. Jos kovin usein tällaisia omavastuuosuuksia alkaa langeta maksettavaksi, niin kysyn vaan, montako vakuutusmaksua sillä rahalla korvattaisiin? Varmaan jonkin verran, eikä omavastuita kannata korottaa säästääkseen viisisataa euroa per vakuutusmaksu, sillä vahingoista tulee jokatapauksessa enemmän makseltavaa.

5. Uusi asunto-osakeyhtiölaki tuli voimaan 1.7.2010. Tämän mukaan mm. (lihavoinnit by Dzinni):

Taloyhtiön ja osakkeenomistajien kunnossapitovastuuta on UAOYL 4 luvun 2 ja 3 §:issä täsmennetty. Taloyhtiön vastuulla on kunnossapito siltä osin, kuin se ei kuulu osakkeenomistajille. Taloyhtiön kunnossapitovastuu käsittää siten osakehuoneiston rakenteet ja eristeet. Lisäksi yhtiö vastaa perusjärjestelmistä, joita ovat mm. lämmitys-, sähkö-, tiedonsiirto-, kaasu-, vesi-, viemäri- ja ilmanvaihtojärjestelmät

ja 

Yleisperiaatteen mukaisesti osakkeenomistaja on vastuussa vaikutusmahdollisuuksiensa rajoissa olevista, lähtökohtaisesti hänen omistamansa huoneiston käytön perusteella kuluvista tai merkittäviltä osin hänen henkilökohtaisten mieltymystensä mukaisesti tehdyistä rakenteista, pinnoista ja laitteista.

...edelleen...

Lain 24-luvun 2 §:ssä on säädetty osakkeenomistajan korvausvelvollisuudesta. Sen mukaan osakkeenomistajan on korvattava vahinko, jonka hän on tahallaan tai huolimattomuudesta aiheuttanut myötävaikuttamalla asunto-osakeyhtiölain tai yhtiöjärjestyksen rikkomiseen. 


ja...

Yhtiön on 4-luvun 2 §:n 2. momentin nojalla korjattava myös sellaiset osakehuoneistojen sisäosat, jotka vahingoittuvat rakenteen tai yhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvan rakennuksen muun osan vian tai sen korjaamisen vuoksi. Yhtiö ei kuitenkaan vastaa osakehuoneistoissa olevista altaista. 

Yhtiö ei myöskään vastaa korjauksen yhteydessä sellaisista kustannuksista, jotka syntyisivät osakkeenomistajan huoneistossaan tekemistä sisustuksellisista lisätöistä tai erikoisrakenteista. Lain periaatteena on, että korjausvastuu on täytetty, jos korjaustyö toteutetaan ajankohdan perustasoon. 

OK, siirryn odottamaan yhteydenottoa hallituksen/isännöitsijän taholta ja nyt tekemään hiukan tärkeämpiä hommia.

Rahaa, rahaa, rahaa, paljon pahaa...

PS: Kuinka moni tietää, että uuden lain mukaan ei yhtiövastiketta tarvitse maksaa siltä ajalta, kun asunto on asumiskelvoton?

torstai 6. syyskuuta 2012

Vesivahingosta vielä

Kävin eilen viemässä naapurilleni hänen 70-vuotislahjansa (hyväntuoksuista luomuvartalovoidetta ja moisuture bar samaa tuoksua, kalifornialaista luomumerkkiä) ja samalla varmistamassa, että anteeksipyyntöni oli mennyt perille. Häntäkin oli näköjään todella vaivannut edellisen postauksen eripura, jonka takia minullakin oli paha olo.

Hän vaati ehdottomasti, että avataan punkkupullo, ja sehän sitten tehtiin ja syötiin parmesaania ja oliiveja sen kanssa ja "juoruiltiin". Vesivahinkoasiaa ei kosketeltu, muutakuin ohimennen. Totesimme, että asiat riitelevät, eivät ihmiset. Se kannattaa pitää mielessä.

Pohjolalta tuli korvausvaatimuksen epäyskirje, jossa selitettiin asia. Kirje meni myös uudelle isännöitsijälle. Nyt kun itsekin luin paperit tarkemmin, selvisi että korvausvaatimus perustuu taloyhtiön omavastuuseen vahingosta. Tästä syystä (ja helpottaakseen oman vakuutusyhtiöni puoltavaa päätöstä) oli entinen isännöitsijä syyttänyt minua laiminlyönneistä.

Minusta tuo haiskahtaa vakuutuspetokselta. Tai siis sen yritykseltä.

Taloyhtiön hallituksella on valtaa, mutta myös vastuuta. Yksi näistä on luonnollisesti osakkaiden edun valvonta. Tähän kuuluu myös se, että valvotaan vakuutusten kattavuutta. Meillä on ollut rutinaa vakuutusmaksuista, ja toki vakuutusyhtiöitä tulee kilpailuttaa, mutta samalla tulee lukea vakuutusehtojen präntti tarkkaan.

Punkku meni päähän, enkä muuta saanut kotiin palattuani aikaan kuin mennä nukkumaan!

Omituinen juttu, mutta lienee harjoituksen puutetta. Nyt kun ajattelen, niin en ole käynyt kesän aikana muuta kuin neljä kertaa noissa rantakuppiloissa, ja niistäkin kahdella kertaa on tullut juotua vain kahvia/vissyä. Onpas ollut vajavainen kesä. Tosin ei ole ollut paljoa hyviä ilmojakaan, ja minulla on ollut jos jonkinmoista puuhaa.

Syksy on ovella.

sunnuntai 2. syyskuuta 2012

Vesivahinko ja mitä siitä seurasi

Jos joskus olen ollut niin kiukuissani, että verisuonen katkeaminen päästä on ollut lähellä, niin tänään.

Tapahtuipa pari päivää sitten, että sain taloyhtiön isännöitsijältä seuraavanlaisen meilin, joka oli osoitettu myös yhtiön hallituksen jäsenille tiedoksi:

"Sinulle on  lähetetty yhtiön korvausvaatimus koskien vesivahinkoa
omistamassasi huoneistossa.
Et ole millään tavalla reagoinut vaatimukseen.
Yhtiön isännöitsijä vaihtuu 31.8.2012 ja hallituksen ja uuden isännöitsijän
toimesta saatava ollaan laittamassa pikaisesti ulosottoon.     

Ystävällisin terveisin
XXXXX"

Aivan, olin saanut kirjatun kirjeen edellisellä viikolla ja hiukan ihmetellyt tuota ulosottoasiaa ja pian lankeavaa eräpäivää, mutta mitään sen kummemmin ajattelematta vilkaisin paperit läpi ja kiikutin ne omaan vakuutusyhtiööni, jolle minä olen maksanut laajennetusta kotivakuutuksesta kymmeniä vuosia.

Ja nyt sitten tulee tämä isännöitsijän meili, johon vastasin:

"Vaatimus on vakuutusyhtiölle (Pohjola), voit tiedustella sieltä tilannetta. 

T. Amy

Lähetetty iPhonesta"

Pääsin kotiin ja jäin vieläkin ihmettelemään tuota saamaani meiliä. Soitin vakuutusyhtiööni ja kerroin saamastani ukaasista ja pyysin laittamaan asiaan vauhtia. Käsittelystä vastaava virkailija ei ollut paikalla, mutta nainen, jonka kanssa asioin, lupasi välittää viestin.

Jäin miettimään, että olikohan vastausviestini (jonka siis laitoin puhelimesta, koska en nähnyt cc'nä olevia henkilöitä) mennyt kaikille vastaanottajille, joten lähetin kotoa käsin päivityksen tilanteeseen:

"Hei,

Mahtoiko vastaukseni tulla kaikille?

Tässä uusiksi: Vein maksulapun vakuutusyhtiööni, eli Pohjolaan, kiistelköön vakuutusyhtiöt keskenään. Minä en ole kylppäriremonttia suunnitellut, joten en siitä maksa.

Huomautuksia Polygonin raporttiin vesivahingosta:

"Suihkunurkan laatoitus oli irti tasoitteesta ja kosteutta päässyt rakenteisiin". 
- Mitään ei ole irronnut, enkä ole huomannut mitään Käsittääkseni taloyhtiö vastaa vesieristyksistä, ja tottakai asunnon omistaja ilmoittaa, jos laatat alkavat irtoilla seinistä. Minä en myöskään sairasta pakko-oireista häiriötä ja tarkista saumauksia säännöllisesti. Tekeekö kenties joku teistä niin ja syynää saumaukset suurennuslasin kanssa?

"Suihkusekoittaja oli vuotava ja kosteutta päässyt rakenteisiin." 
- Suihkusekoittaja EI ole vuotanut, ja sitäpaitsi sehän vaihdettiin putkiremontin yhteydessä muutama vuosi sitten!!! Sen edeltäjäkään ei ollut vuotava. Jos oletus lähtee tummassa laattalattiassa olleista kalkkikertymistä, niin ne ovat varmaan olleet siinä jo ennen kuin olen tämän asunnon ostanut. Eivät ole minua haitanneet, joten en ole ryhtynyt niitä irti liottelemaan millään kemikaaleilla sen kummemmin.

"WC-istuimen ympärillä oli kosteutta laajalla alueella johtuen lattiakosteuden ruostuttamasta lämpöjohdosta." 
- Edelleen, en ole huomannut asiaa, enkä sitäpaitsi ole vastuussa lattian sisäisten putkien ruostuttamista lämpöjohdoista. Harvemmin myöskään tulee kontittua WC:n lattialla tunnustelemassa lattiaa kun siivouksenkin voi tehdä lattiamelan ja rätin kanssa.

Nämä kommentit menivät myös vakuutusyhtiölleni.

Eli odotan, että vakuutusyhtiöni selvittää asian taloyhtiön vakuutusyhtiön kanssa.

Yst. terv. Amy"

Tähän reagoi hallituksen varajäsenenä oleva vanhempi naispuolinen naapurini:


"Amy XXXXX on näköjään kannettava ulos!!
XXX"
Tässä vaiheessa aloin pitää keskustelua jo aikamoisen kummallisena. Olen hyvissä väleissä naapurini kanssa. Mukava ja fiksu ihminen, mutta tarkka rahoistaan ja "mummumaisuus" (hän täyttää 70, vaikkei sitä ulkoapäin huomaisi todellakaan) paistaa läpi aina kun tulee rahaa koskevista asioista puhetta, mm. luottokorttinumeron antaminen nettikauppaan herättää suunnatonta kauhistusta.

Vastasin:

"Niin, ei se noin vaan käy. Olen maksanut sinne kalusteet ja seinään boordin , muuten laatat ovat olleet ihan halvinta valkoista ja harmaata.
Sitäpaitsi keittiöni on pilattu kun vesiputki on sieltä vedetty niin tökerösti, se pitää korjata.

T. Amy"
Keittiön korjauksesta oli todellakin jo sovittu, vaikkei toistaiseksi mitään siinä suhteessa ole tapahtunutkaan.

Naapurilta tuli vastaus:

"Koko juttu on valitettava,mutta etkai sinä ole kuvitellut että vakuutus maksaisi enemmän kuin mitä se on maksanut.Minusta olisit tyytyväinen että sait niin paljon vakuutukselta!
Minun muistissa on vielä kuinka kaikki(?) alkoi jo viime kesänä eräällä SMS viestillä  jossa puhuttiin kylpyhuoneen tulvasta.....
Ystävällisin terveisin
XXX"

Tässä vaiheessa aloin kimpaantua. Tuo viime kesäinen juttu oli se, kun kylppärissäni meni wc-istuimen vesiputki poikki, ja selvisi, että putkiremontin yhteydessä oli "Arabian pönttöön pantu Kustun (Gustafsbergin) osia". Näin siis siteeratakseni putkimiestä. Onneksi olin kotona ja asia tuli hoidettua heti ja vedet siivottua.

Minun päivitykseni asiaan:

"Soitin tänään vakuutusyhtiööni Pohjolaan ja pyysin kiirehtimään asian hoitoa. Asiaa hoitava N.N ei ollut tavoitettavissa, joten en puhunut hänen kanssaan suoraan, mutta puhelimeen vastannut virkailija lupasi viedä viestin hänelle.

En ehkä huomannut tarpeeksi selkeästi ilmaista noita mielestäni virheellisiä asioita Polygonin raportissa (niille, jotka eivät asiaa tiedä, olin TYKSissä uusiutuneen syöpäni takia kun remontti aloitettiin  - siinä tilanteessa ei ihan ensimmäisenä ole mielessä vesivahinkoraportti vaan se, missä tulen asumaan leikkausten jälkeen).

T. Amy
PS: XXX:lle: Niin ja tuo mainitsemasi kylpyhuoneen tulva oli putkiremontin aikana asennetusta wc-istuimen letkusta, joka (+ muutama muu osa pöntössä) oli ihan vääriä osia, siksi kai se letkukin yhtäkkiä katkesi."

(****kasvavaa kiukkua*****)

Privaattiviesti naapurille:

"Hei vielä,

Minua harmittaa, että sanoit noin loukkaavasti. Jos hallituksen porukka nyt kuvittelee takiasi, että se wc-pöntön putken irtoaminen oli koko jutun alku, niin korjaathan ystävällisesti sen luulon, koska se vika todettiin (eli putkiremonttiporukka oli laittanut pönttöön ihan vääränmalliset osat), ja sillehän minä en ole voinut mitään, koska en ole putkimies, joka asiaa tuntisi. Tulva myös siivottiin samantien, eli siiitä ei ole alkanut mitään vuotovahinkoja.

Mitä tulee noihin Polygonin väitteisiin, ne jo korjasin tuossa koko porukalle. Toisinsanoen väitteet, jonka mukaan olen laiminlyönyt ilmoitusvelvollisuuden joistain asioista, ovat täyttä puppua. Putkiremontin alkaessa täällä on käynyt paljonkin porukkaa, jotka voivat todistaa, ettei se silloinenkaan suihkusekoitin ole vuotanut. Sitäpaitsi kuka sellaista tihkuvaa hanaa edes katselisi, pitäähän se jo ääntäkin sen verran.

T. Amy"

Vastaus:

"Anteeksi jos loukkasin,mutta kyllä kaikki asiat ovat hallituksen tiedossa!Minä pelkään että asiat ovat menneet siihen pisteeseen ettei selityksillä enää auteta asiaa!Yritin kerran soittaa ja varoittaa sinuamuttet vastannut.
XXX."

Minä (ymmälläni):

"Siis mihin pisteeseen "asiat" ovat menneet?"

Naapuri:

"Etkö ole jo saanut monta maksu-kehoitusta ja viimeinen minun käsittääkseni oli Ulosotto-uhka,maili jonka sinäkin sait. 30.8."

Tässä vaiheessa kaivoin puhelimen esiin ja soitin naapurille, joka oli sitä mieltä, että "eivät tässä nyt mitkään selitykset enää auta", ja "etkö sinä nyt saisi lainaa jostain tai sitten yksi vaihtoehto on että taloyhtiö ottaa asuntosi haltuunsa ja asut muualla siihen saakka kun vuokratuloista on saatu kerättyä velka pois".

Siis menevätkö ihmiset vanhuuttaan noin höperöiksi? Jos minä olen saanut tiedon asiasta vasta edellisviikolla, niin eikö minulla ole oikeus saada aikaa järjestää asia oman vakuutusyhtiöni kanssa? Tämä naapurin rouva oli huolissaan siitä, miten paljon viivyttelyni maksaa korkoa taloyhtiölle, koska asuntoni remontti loppui jo alkuvuodesta.

Olin kyllä suorastaan räjähtää. Joku järki tässäkin pitää olla. Isännöitsijä kuulemma oli sanonut lähettäneensä minulle useankin maksukehoituksen, mutta vaikka tänään vielä pengastin kaikki paperini läpi, ei sellaista ole tullut.

Laitoin seuraavanlaisen meilin koko porukalle ja vielä sen tiedoksi uudellekin isännöitsijälle (kuun vaihteessa siis nyt vaihtui toinen putiikki hoitamaan isännöintiä):

"Nyt olin niin ihmeissäni tästä koko jutusta, että soitin XXX XXXX:lle  ja kysyin, mikä hässäkkä tässä on. Olen juuri edellisviikolla saanut tämän maksuvaatimuksen ja vienyt sen heti omaan vakuutusyhtiööni allamainittujen kommenttien kanssa.

Minun mielestäni on myös outoa, että tämä lasku lähetettiin noin lyhyellä varoitusajalla ja ulosottouhkauksen kera. XXX:n mukaan entinen isännöitsijä on lähettänyt laskun aikaisemmin (kuulemma jopa useaan otteeseen), mutta minä näin tämän paperin nyt ensimmäistä kertaa (tokipa olisin sen heti vienyt omaan vakuutusyhtiööni jos olisin sen aikaisemmin saanut, en kai minä ihan hölmö ole ja turhaa kallista kotivakuutustani maksa vuodesta toiseen!!!!).

Joten olen nyt hoputtanut vakuutusyhtiötäni selvittämään asia niin pian kuin mahdollista. 

Keittiötäni ei myöskään ole vielä korjattu, joten toivon uuden isännöitsijän hoitelevan hommansa paremmin kuin entisen, viitaten siis myös tähän ylläolevaan asiaan. 

Yt. Amy"

Katsotaan, mitä tästä nyt sitten ensi viikolla seuraa. Vakuutusyhtiöni saa selvitellä tosiaankin maksuvelvollisuudet taloyhtiön vakuutusyhtiön kanssa suoraan, tai sitten mennään pidemmän kaavan kautta, vakuutuksessani kun on ihan kattava oikeusturvavakuutus.

Merkillinen juttu tämä kyllä on kaikenkaikkiaan. Minulle kun ei tule mitään mainospostia tms. niin kirjeet ja laskut eivät pääse minnekään katoilemaankaan.

Tämä Kari Suomalaisen pilapiirros sopineen hyvin tähän loppuun ja ehkä minäkin nyt täällä tuuleteltuani saan unen päästä kiinni.

Edit: Nyt on sunnuntai, ja olen käynyt viime yönä kaikki paperini läpi, eikä isännöitsijältä (kuten ei hallituksenkaan taholta) ole tullut mitään laskuun viittavaa postia tai paperia.

keskiviikko 18. tammikuuta 2012

Putkivaurio ja kosteusongelma

Sen jalkeen kun asunnossani todettiin seka lammonjohtoputkien, etta kerralleen jo remontoitujen kayttovesiputkien vaurio (siis molemmat juuuri minun kylpparissani ja eteisessani), koko homman hoitaminen on kuin olisi keksinyt pyoraa uudestaan.

Laitan tahan hiukan muistilistaa ja ohjeita niille, joille on sattunut samanlainen epaonni, jospa naista ohjeista olisi jotain hyotya muillekin.

1. Oma vakuutusyhtiosi

Koska tallaisissa tapauksissa asunto tulee todennakoisesti asumuskelvottomaksi yhtakkia, ja noin kolmeksi kuukaudeksi (kylla, tassa ei ole kirjoitusvirhetta), on pikaisesti loydettava valiaikaisasunto. Toivottavasti sinulla on tallaiset tilanteet kattava kotivakuutus.

Vakuutusyhtioilla saattaa olla oma agentti, jolle he antavat toimeksi sopivan asunnon etsimisen. Ala kuitenkaan luota siihen, etta sellainen loytyy, vaan ole itsekin aktiivinen. Esim. Pohjola, jossa minun kotivakuutukseni on, kayttaa Bonar-nimista firmaa, joka ei edennyt asiassa minnekaan. Loppujen lopuksi loysin itse pari sopivaa asuntoa, toinen Forenom-nimiselta firmalta ja toinen Kotimaailma-nimiselta.

Sitten tulikin esiin uusia pulmia: Forenom (jonka asunnot ovat kuulemma vahemman hyvakuntoisia, kuulin), laskuttaa lemmikista (jos nyt edes sellaisen tuontia asuntoon sallivatkaan) 250 e heti kattelyssa, ja sen jalkeen 9 e per viikko. No sen voi kuvitella, etta vakuutusyhtio ei tahan kustannukseen osallistu.

Kotimaailmassa oli hyva palvelu, ihan uusi asunto ja koirakin oli tervetullut. Plussana oli viela loppusiivouksen kuuluminen pakettiin, EIKA irtisanomisaikaa, joka joillain muilla firmoilla, mukaanlukien Forenom, olisi ollut kuukausi. Valitettavasti oman asunnon remontin valmistumista ei voi tietaa nain tarkalleen.

Pohjolasta valitettiin taman asunnon olevan liian kallis (390 e per viikko). Seurasi pienta kadenvaantoa, koska tarvitsin paikan, jonne menna sairaalasta palattuani. Uhkasin menna sitten hotelliin vakuutusyhtion piikkiin (se vasta kallista olisi ollut!), ja sain tingattua asunnon hinnan kympin alaspain. Painostuksen alla vakuutusyhtio sitten taipui antamaan laskutusluvan Kotimaailmalle.

Kuulemma Bonar kayttaa naita samoja kalustettujen asuntojen vuokrafirmoja, mutta ottaa tietty itse siita valista, joten todennakoisesti on vakuutusyhtiollekin edullisempaa, jos hankit asunnon itse.

Tama on todellakin ihan kiva, kalustettu asunto, liinavaatteet ja astiat + pesukone kuuluvat pakettiin. Astianpesukonetta odottelen...ja muutamaa kaapin oven ripaa, mutta hyvin parjaan ilman niitakin.

Huomaa myos, etta vakuutusyhtiosi maksuvelvollisuus evakkoasunnostasi loppuu tarkalleen sina paivana, kun oma asuntosi todetaan asumiskelvolliseksi (tama saattaa tapahtua vaikka ei remontti viela olisikaan ihan valmis, joten seuraa rempan edistymista tarkkaan).

2. Taloyhtion vakuutusyhtio

Isannoitsija esitti minulle, etta 50% remonttikustannuksista kuuluu minun maksettavakseni. Ei kyllakaan kay, silla en ole minkaanlaista kylppari- tai eteisremonttia suunnitellut, enka siis myos maksa siita. Olen kuullut tarinoita siita, etta tallaisissa tapauksissa liki koko remontti menisi taloyhtion vakuutukseen (ja minun tapauksessani myos muutama vuosi sitten remontoidut kayttovesiputket ovat kasittaakseni silloisen urakoitsijan vastuulla, tokihan niiden pitaisi kestaa enemman kuin muutama vuosi).

Olen tarjoutunut maksamaan uudet kaapit, mutta kaakeloinnin, eteisen lattian, vessanpytyn ja lavuaarin ainakin pitaisi tulla muusta pussista kuin omastani.

Lisaan viela juttua, kunhan asia etenee.

Yhden sortin "vesivahinko".

maanantai 5. joulukuuta 2011

Tilannetiedoitusta

Ei siis vielakaan uutta asuntoa! Pohjola lupasi hoitaa asiaa yhteistyokumppaninsa Bonar Oy:n kautta. Soitin Pohjolalle tanaan taas ja lupasivat, etta asia on jo hoidossa ja naisvirkailija lupasi heti meidan puhelumme jalkeen pyytaa asiavastaavaa Bonarilta soittamaan minulle. Selostin uudelleen, miksi asia on niin kiireellinen.

Ei soittoa. Tanaan kaytiin taalla taas ihmettelemassa tuota kylpparia. Aloittavat homman keskiviikkona, ja sisaankaynnit muihin huoneisiin tukitaan, joten kulku tulee olemaan erittain hankalaa. Siksikin pitaisi saada edes valttamattomimmat tavarani jo huomenna pois alta. Minulla on muutama tarjous ihan hyviltakin sijainneilta, siis todella lahelta nykyista, mutta vuokrat olivat Pohjolan ihmisenkin mukaan aika suolaisia. Esim. 390 e / vko. Sitten taas tarjottiin paria asuntoa ihan periferiasta miltei 2000 euroa / kk. Yhden asunnonvalittajan asuntoihin ei saa tuoda koiria (tai muitakaan elaimia), nollatoleranssi.

Toivotaan, etta huomenna tapahtuu jotain, vaikka onkin pyhapaiva.

Kolme kiloa klementiineja...parempi tosin sekin kuin irtsareita, nyt investoin holmoydessani molempiin.

Kavin kaupassa ja ostin kolme kiloa klementiineja. Ehka niista nyt riittaa sitten sairaalaankin mukaan otettavaksi. Sorruin ostamaan myos irtokarkkeja (tata en ole todellakaan miesmuistiin tehnyt!) ja soin ne kaikki TV:n aaressa. Nyt on sitten aika yoks olo, ja lieva sokerihumala. Ei hyva. Ei kylla noita sitten tee hetkeen mieli.



Sairaalasta soitettiin ja sain ylipuhuttua itseni keskiviikkona ekaksi leikkauspotilaakti (taytyy vaan toivoa, etta kirurgi ei ole pyhien jalkeen krapulassa ja etta kasi on vakaa  - tama ei ole ihan mikaan tyhja huoli, silla olen ollut sen verran paljon noitten kanssa toitten puitteissa tekemisissa).

Kerroin myos, etta haluan perjantaina jo kotiin. Vaikka illalla, jos haluavat viela paivan seurata vointia. Dreenien kanssa tai sitten ilman. Mieluiten ilman, joten punkteerataan sitten jos on pohotysta viela seuraavalla viikolla.

En ymmarra, miksi siella pidempaan pitaisivat, kun kerran rinta-implanttileikkauksiakin tehdaan paivakirurgisina toimenpiteina.

No toki tama mun leikkaukseni on hiukan mutkikkampi juttu.... Jos nyt joku hyva puoli asiassa on, niin tekevat kohotusleikkauksen tuolle vasemmallekin rinnalle, etta symmetrinen ulkonako sailyy. Turhamaisuus ennen kaikkea, tietty...

Joo, nyt osaan varoa sita nalkatilaakin leikkauksen jalkeen, eli ainakin nuo klementiinit otan mukaan, ehka jotain muutakin. Klementiinien kanssa napratessa kuluu aikakin kivasti (hehheh!), kuten olen sanonut, ne ovat todellista Slow Food -ruokaa artroosinappisille.

Merkillisia royhtaisyja aiheuttavat kasvit.

Btw, hoitaja tanaan kyseli ruoka-allergioistani etc. Mainitsin paprikan ja raa'an omenan, ja sitten ihan kiusallani kysyin, etta voisiko olla mahdollista saada vahahiilihydraattista ruokaa. No ei (en viitsinyt alkaa jangata, koska kuulin eraan ystavani toisaalla saaneen juuri samaisessa sairaalassa vahahiilihydraattiseksi" merkattua sapuskaa, vaikkakaan ei koko annos sita ollut.

Luin juuri laitosruokakriteereista, ja vaikak rasva on siela mainittu moneen otteeseen, ei sokerista puhuta mitaan! Mainitsinpa sitten hoitajalle, etta jospa ainakin minut saastettaisiin turhilta sokereilta: Mieluummin purkki viilia kuin makeaa kiisselia. Han oli hiukan hammastynyt ja totesi, ettei heilla niin kovin mitaan makeaa tarjota.

Juupajuu: Viimeksi sairaalassa ollessani oli valita kaikenmaailman Jacky vanukkaita ja makeita (0-rasvaprosentin) jogurtteja. Eika sitten vahingossakaan mitaan maustamatonta ja luonnollisen rasvaista.

sunnuntai 4. joulukuuta 2011

Uusi asunto ja remppa-asiaa

Tuon rikkoutuneen putken remontointi olisi pitanyt alkaa jo viime viikolla, vaan kun mitaan ei kuulunut, niin en ole kylpparia viela tyhjentanyt. Sen sijaan olen kuitenkin tainnut loytaa asunnon itselleni kolmeksi kuukaudeksi. Pitaa soittaa viela vakuutusyhtiolle heti huomenna, koska sielta ei ole kunahdettukaan.

Lekalla paahan, kun eivat asiat hoidu!

Asunto on kaksio ja jopa viela ihan uusi, kalustetaan vasta huomenna. Pitaa viela kysella autopaikasta sun muusta, enka tainnut muistaa mainita koirastakaan mitaan.

Huomiseksi siis riittaa hommaa. Joululahjat on onneksi tanaan jo laitettu suurinpiirtein oordninkiin, eli niista ei tarvitse sen kummemmin murehtia, kunhan vie yhden postiin.

Jos nyt jokin hyva puoli asiassa, niin voin kaiketi pitaa pitkasta aikaa vaikkapa uudenvuodenpirskeet!

Pitaa viela maksaa kaikki laskut, katsoa, mita otan mukaan sairaalaan (lukemista, iso pussillinen klementiineja ja ostinpa pari pussillista kuivattuja omenasipsejakin  - tama vaan siksi, etta on jotain, jolla korvata sairaalamuona, jos se on syomakelvotonta).

Lapparin haluan sinne myos, mutta sita en voi ottaa heti nyt mukaan, koska en halua ihan uutta Macin lapparia jattaa vahtimatta pedinvieruspoydalle leikkauksen ajaksi.

Ehka tama tasta, mutta ei edelleenkaan olleenkaan naurata koko homma. Ehka olen huomenna hiukan viisaampi kaytannon asioista.

keskiviikko 23. marraskuuta 2011

Pieni primitiivireaktio

Etteivat nyt sitten ongelmat tahan loppuisi, niin asunnostani loytyi putkistovuoto. Se on tietystikin kylpparin kynnyksen tienoilla, joten kylpparin lattia ja eteisen lattia revitaan auki. Saattaa olla, etta myos pala olohuoneen lattiaa. $%#@&ti!!!! Koko toimitus kestaa noin kolme kuukautta!!!! Olin saada slaagin!!! Asunnossa ei voi sina aikana asua. Sain todellakin raivarin, kun aamulla kukonlaulunaikaan ulko-ovesta ryntaa sisalle mieslauma omilla avaimillaan, ollessani viela puolipukeissa unten mailla (tama siis tapahtui pari kertaa, kunnes isannoitsija hoksasi, etta puhelinkin on keksitty, ja hanella on numero, johon voi soittaa ja tiedottaa minua etukateen tallaisista visiiteista).

No, nyt sita on sitten ihmetelty tarpeeksi, ja tyot kaiketi alkavat pian. Mina kaiketi muutan hotelliin voimaan pahoin sytostaattihoitojen jalkeen.

Yritan nyt lahinna sulatella asiaa ja selvittaa sitten vakuutusyhtion kanssa toimenpiteet. Se on kylla selva paikka, etta koko remontti menee taloyhtion vakuutuksesta, siita viela kaiketi taistelemme isannoitsijan kanssa, jonka mukaan mina kustantaisin koko homman, taloyhtio vain vesieristykset. Ei kay.