lauantai 16. joulukuuta 2017

Kuinka paljon vettä on tarpeeksi per päivä?

Meillä on työpaikalla vesiautomaatti, josta saa tavallista vettä sekä huoneenlämpöisenä, että kylmänä ja kylmänä kuplilla. Hanavesikin on tosin täällä Sveitsissä juotavaa ja jopa miltei kaikista suihkulähteistä saatava vesi on juomakelpoista (ellei ole, se kerrotaan selkeästi lähteessä olevassa kyltissä). Kiitos roomalaisten, jotka täällä aikoinaan akvedukteja rakentelivat.

Firma sponssaa työntekijöilleen myös juomapullon, jonka saa automaatista täytettyä. Intranetissä on myös työntekijöille juomaohjeet, joita tässä postauksessa osin siteeraan.


Minulle vedenjuonti ei ole ikinä ollut ongelma, taidan juoda sitä hiukan liikaakin. Tiedän kuitenkin, että on niitä, joille sen saaminen alas ei ole niitä yksinkertaisimpia juttuja. Minulle taas kylmä ja raikas vesi aamuisin ja pitkin päivää on todella välttämätön juttu.

Ajattele vettä kehossasi aineena, joka saa metaboliset prosessit toimimaan ihan kuin öljy, joka rasvaa moottorin niin, että se toimii kitkatta.

- Urheilusuorituksissa vesi pitää ruumiinlämpöä ja sydämen sykettä kurissa toiminnan aikana.
- Painonhallinnassa vesi auttaa, sillä kehon on joskus vaikea erottaa nälkää janosta.
- Kognitiiviset funktiot: Elimistön kuivuminen voi aiheuttaa aivotoiminnan häiriintymistä, joka ilmenee tiedon prosessoinnin vaikeutena, keskittymisvaikeuksina ja horrosmaisena väsymysenä.
- Iho: Ei epäilystäkään, etteikö se rypisty/näytä kurtistuneelta, jos se on sisäisesti kuiva.

Käytännössä n. 68-kiloinen ihminen tarvitsee 2-4 litraa vettä vuorokaudessa. Jos syöt hedelmä- ja kasvisvoittoista ravintoa, niistä tulee noin 20% tästä veden määrästä. Muu täytyy juoda nesteenä, kuten vetenä (sveitsiläinen suositus on tietty juoda myös yrttiteetä ja kohtuullisia määriä maitoa). Makeuttamaton kookosvesi on myös ravintoarvollisesti hyvää juotavaa.

Lääkärit tarkkailivat kehon nesteytystä ja sikäli terveydentilaa virtsan värin avulla jo 4000 vuotta sitten.

- Väritön virtsa: Juot liikaa vettä.
- Hennon oljenkeltainen virtsa: Olet normaali, terve ja hyvin nesteytetty.
- Läpikuultavan keltainen virtsa: Normaali.
- Tumman keltainen virtsa: Normaali, mutta juo lasi vettä pian.
- Hunajan tai meripihkan värinen virtsa: Nesteenpuutos. Juo vettä heti.

Muista kuitenkin, että ruoassa käytetyt elintarvikevärit, jotkut lääkkeet (mm. parkinsonlääke entakaponi), laksatiivit, punajuuri, tummat marjat ja joskus raparperi saattavat värjätä virtsan. Jos virtsa on jatkuvasti punaista, ruskeata tai oranssihtavaa, se voi olla merkki jostain vakavammasta, eli ota yhteyttä lääkäriin.

Vesiappseja älypuhelimille:

iPhone:
- Waterlogged (seuraa päivittäistä vedenjuontiasi verrattuna tarpeeseesi)
- Tapit (Vesipullontäyttöverkosto käyttäen GPS-paikanninta ilmaiseksi)

Android:
- We Tap (löydä ja jaa ilmaiset lähteet vesipullon täyttämiseksi)
- Carbodroid (animoitu droidi rohkaisee juomaan vettä hälyttämällä aina kun on sen aika)

4 kommenttia:

  1. Mää juon 2-3l nestettä päivässä ja se on kyllä liikaa, koska pissa on väritöntä ja muutenki saa ravata koko ajan pissalla, mikä on niin rasittavaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on kyllä aika "sosiaalinen" rakko, sillä 12 tuntia menee aikalailla kevyesti siinä mielessä vessareissujen välillä.

      Poista
  2. Vedenjuonnista tuntuvat asiantuntijatkin olevan aika tavalla eri mieltä. Itsellä on kyllä koko ajan vesipullo työpöydällä ja varsinkin töissä tulee vettä litkittyä melkein koko ajan. Ehkä koneellisella ilmastoinnilla jokin osuus asiaan, koska en kotosalla koe samanlaista tarvetta. En ole viime aikoina laskenut, mutta juon varmaankin noin 3-4 litraa vettä työpäivinä, mikä tuntuu aika suurelta määrältä, mutta viikonloppuisin en juo ihan niin paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taitaa olla sama juttu täällä. Aamuisin menee kyllä aika kepeästi litrakin vettä, ja toimistolla jatkuvasti sekä teetä, että kuplavettä.

      Poista

Kommenttisi tähän asiaan ilahduttaisi minua!