maanantai 9. lokakuuta 2017

Alkuviikon edullisia ruokavinkkejä

Minun lapsuudenkodissani aamupuuroa oli aina tarjolla. Sen monissa muodoissa. Sitä myös syötiin monasti sunnuntai-iltaisin marjojen kanssa. Sunnuntaisin kun lounas oli ruokaisampi kuin normaalisti, samaten kuin sunnuntain aamiainen, joka nautittiin myöhemmin kuin normaalisti.


Juuresten lisääminen puuroon kuuluu omaan aikuisuuteeni, jolloin jonkinlainen tietoisuus terveellisestä ravinnosta heräsi. Laitoin eilen näissä fiilingeissä puuroa, jossa on porkkanaraastetta, luomuchiaa ja kauranlesettä keitettynä maitoon. On oikein hyvää ja terveellisempää kuin esimerkiksi kaurapuuro. Tämä puuro vaan pitää hauduttaa hartaudella. Nauris ja lanttu käyvät hyvin porkkanan sijaan.

Esimerkiksi mannapuuro  - niin hyvää kun sekin on - voi olla turhan ravintoköyhää lapsille, joten suosittelen kokeilemaan tällaista ratkaisua. Maha täyttyy ja puuro on kuitupitoista, eli pitää nälän hyvin kurissa.


Tässä sitten toinen vinkki: Paahdetut valkosipulit. Vaikka olisit kuinka valkosipulinvihaaja, harva kieltäytyy näistä. Ohje:

- kokonaisia valkosipuleita
- oliiviöljyä
- uunivuoka
- vettä

Leikkaa sipuleista "hattu" pois. Jos haluat käyttää niitä esim. leivän päällysteenä (alkuruoka, illanistujaiset tms.), leikkaa alempaa kuin kuvassa.

Lado sipulit uunivuokaan, pirskottele päälle hyvää oliiviöljyä, laita vuoan pohjalle n. puoli-1 cm vettä ja peitä vuoka tiukasti foliolla. Laita 175 C uuniin noin tunniksi.

Ihanuus piilee myös siinä, että kun teet vaikka juuriselleristä sosekeiton, nämä valkosipulit tekevät siitä vielä maukkaampaa (ne saa siis puristettua kivasti kuoristaan)! Tämä muuttaa monen ihmisen käsityksen valkosipulista!

Ohje on alunperin Yorkista Blue Bicycle -ravintolasta, missä tätä tarjotaan rapean alkupalapatongin kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi tähän asiaan ilahduttaisi minua!