keskiviikko 13. elokuuta 2014

Lentokenttien kanta-asiakkuudet

Olen ennemminkin ihmetellyt sitä, miten matkustaminen maailmalla muuttaa muotoaan. Joskus aikoinaan oli miltei enemmänkin sääntö kuin poikkeus lentoyhtiöillä tarjota kolmea eri matkustusluokkaa, First, Business ja Economy. Ennen viikolla tapahtuvat työmatkat voi varata vain Business- tai First -luokkiin, mutta sitten hiukan yli kymmenen vuotta sitten tilanne muuttui ja economyn liput vapautuivat sääntelystä. Samaa tietä aukesi uusia mahdollisuuksia ns. halpalentoyhtiöille ja monet lentoyhtiöt poistivat ainakin joiltain reiteiltään kaikki muut luokat paitsi sen edullisimman.

En muista, milloin olisin hankkinut/saanut ensimmäisen lentofirman asiakkuuskortin. Star Alliancen kortti taisi olla yksi ensimmäisistä ja mahtaa olla peräisin vuodelta 1994 tjsp.



Nyt on sitten tullut näitä lentokenttien kantiskortteja. Jotenkin hiukan huvittaa. Ja korttien määrä lompsassa sen kun kasvaa.

LHR lienee niitä kenttiä (tai se kenttä), jossa eniten kulutan perslihaksiani (anteeksi ilmaisu!). Ilmainen netti on se palvelu, mitä eniten käytän, ja olen ihan tyytyväinen siihen, että kantiskortilla saa toisen samanverran ilmaista lisäaikaa.

Tällä kantiskortilla on periaatteessa ihan sama toimintaperiaate kuin useilla lentoyhtiöitten kantiskorteillakin; kun käytät palveluita kentällä, saat niistä bonusta, jotka voit vaihtaa vouchereiksi. Mitä enemmän kartutat bonuksia ja mitä enemmän niitä kertyy, sitä paremmin niitä kerrytät (ylimääräisiä pisteitä tienaat kun olet ylittänyt tietyn pistemäärän rajan vuodessa).

Toki kortin haltija saa tarjouksia, pystyy osallistumaan erilaisiin arvontoihin ja saa tietty jäsenyydestään muitakin etuja, mutta enpä vaan ole taas voinut olla ajattelematta, että on se kilpailu tälläkin saralla kovaa nykyään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi tähän asiaan ilahduttaisi minua ja lukijoita! Kiitos kommentoinnista!