Eräässä iltapäivälehdessä oli määritelty lentohenkilökunnan ihanneasiakkaaksi noin 30-vuotias. lomalle lähtevä mies. Kas, ihmettelen hiukan, sillä varsinkin jos tuollaiset "klopit" matkustavat porukassa, on meno yleensä sen mukaista. Mutta ei siitä sen enempää.
Samassa lehdessä oli listattu asioita, joilla saa "lentoemon" raivostumaan. Jaa-a, jos minä joutuisin "vihalistalle", niin voin vaan sanoa, että onneksi on vielä mistä valita, kun lentolippujaan hankkii, lentofirmoilla kun on niin ankara kilpailu asiakkaista ;)
Katson edustavani paljon matkustavaa asiakaskuntaa, joten jospa minä listaisin ne asiat, jotka eniten "lentoemoissa" raivostuttavat?
1. Nariseva ja venyvä puhetyyli
- Varsinkin tapana ns. kokeneimmilla lentoemoilla Finnairilla. Tulee mieleen se, kun ennenvanhaan suutari kiersi maaseudun taloissa tekemässä kenkiä, ja koska uusien kenkien osto oli aikamoinen tapaus, niin suutarilta sai pientä lisämaksua vastaan kenkiinsä pientä tai suurempaakin narinaa, jotta kaikki sunnuntaina kirkossa heti huomaisivat kenkien omistajalla oli ollut vraa investoida ihka uusiin monoihin.
Satuimmepa olemaan kerran vasta-avatulla kaukoreitillä kun erään tunnetun urheilulajin opettajan ex-vaimo oli siellä palvelemassa meitä. Narinaa ei säästelty, vaan sitä oli koko rahan edestä
Sama kun katsoin TV:stä juuri tällä viikolla erästä mallikisaohjelmaa, jossa hetken aikaa ruudussa ollut mallimamma osasi myös narista hienosti.
Toivottavasti lähipiiri huomauttaa heti, jos minä alan puhua samoin.
2. Tilaukset/vaihtorahat jne. unohtelevat matkustamohenkilökunnan jäsenet
- Joskus samaa asiaa saa pyydellä monta kertaa (enkä nyt puhu mistään alkoholitilauksista!), mikä ei ole kivaa
Myönnän, että "tuubitarjoilijan" (nimitys erään ystäväni, jonka vaimo on ko. ammatissa) hommassa olisin itse erinomaisen huono muistamaan mitään, mutta minä en olekaan aikonut lentoemännäksi ja siksi toisekseen olisin varmaankin flopannut pääsykokeet muistamisen osalta kirkkaasti.
3. Juoruilu ja kikattelu keskenään esimerkiksi ruoka-, juoma- tai myyntikärryä kuljettaessa. Myös vessajonossa seistessä näitä juttuja saa kuunnella verhon takaa.
- Asiakkaita ei ehkä kiinnosta kuulla kuka oli ollut kenenkäkin kanssa ulkona edellisenä iltana tai mitä muuta jännää oli miesrintamalla tapahtunut.
4. Joillekin Yhdysvaltain sisäisiä lentoja hoitavien firmojen yrmeällä matkustajahenkilökunnalle antaisin kyllä todellakin miinuspisteitä. Maailman happamimmat lentoemännät - siis juuri ne, joille asiakas on kaiken pahan alku ja juuri - löytyvät taatusti sieltä, ekä ole ainoa, joka näin kommentoi.
Eipä silti, pääsääntöisesti hommat ovat toimineet enemmän kuin hyvin, varsinkin eräällä Roomanreissulla ystävättäreni kanssa. Päätimme varata "A-luokan matkan" ja matkustaa Finskin busineksessa. Pauliina-niminen lentoemäntä piti meistä todella hyvää huolta ja katsoi, ettei shampanja loppunut laseistamme.
Se matka oli todellakin kaikin puolin A-luokkaa.
Tässä vielä naurettavaksi brittikoomikoiden Hale & Pace'in ("Hauskat pojat") riemastuttava klippi "Yorkshire Airlines".
Blogi terveydestä, terveellisestä ruoasta, kosmetiikasta, luontaistuotteista ja yleensä maailmanmenosta aikuisen naisen silmin nähtynä. Kaksi kierrosta syövän sairastelua värittää elämääni ja kolmas jäi pysyväksi riesaksi. Arkielämän psykologiaa ja johtajuuttakin saatetaan blogissa sivuta. Taustaltani olen pitkän linjan lääketutkimusammattilainen, ja ruodin postauksissa mm. kosmetiikan ja luontaistuotteiden ainesosia ja tehoa omien käyttökokemusten ohella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi tähän asiaan ilahduttaisi minua ja lukijoita! Kiitos kommentoinnista!