lauantai 11. lokakuuta 2014

Roosa Nauha ja rintasyöpä - kysy niin vastaan!

Itseasiassa ajattelin kirjoittaa rintasyövästä jonkinlaisen tietopaketin ekakertalaisille, mutta toisaalta ihmiset saattavat ollla valistuneempia kuin minä sillä ensimmäisellä kierroksellani aikoinaan olin. Vai kuvittelenko muidenkin imeneen itseensä kaiken sen tiedon, mitä minäkin? En tiedä, mutta nyt sinulla on tilaisuus kysyä ihan mitä tahansa!



Tästä syystä ajattelinkin tarjota lukijoilleni tilaisuuden kysyä rintasyöpään liittyvistä aiheista, eli jos haluatte kysyä jotakin, minä kaivelen teille vastauksen.

Sana on vapaa, kysymykset kommenttiosioon! Kerään kysymyksistä ja vastauksista oman postauksensa.

1 kommentti:

  1. Minua kiinnostaa nuo rintasyövän eri tyypit. Onko hormonipositiivinen vai ei, ja mikä gradus... Tai siis joskus kun olen jotain rintasyöpäblogeja lukenut niin en ole ymmärtänyt paljon mitään niistä lyhenteistä joilla syövän "tyyppiä" luonnehditaan. Sitten olen miettinyt miesten rintasyöpää: miehelläkin on siis maitorauhaskudosta? Vai puhutaanko rintasyövästä silloinkin kun se on jossain muussa kuin maitorauhasessa? Kun onhan rinnoissa varmasti monenlaista muutakin kudosta. - Itselläni todettiin viimeksi mammografiassa & ultratessa, että rintarauhaseni on osittain kovettunutta (en nyt muista mikä sen lääketieteellinen termi oli - aivan yleinen ja vaaraton ominaisuus). Googletellessa asiaa sain sen käsityksen, että jos syöpä sattuisi kasvamaan sellaiseen kovaan kyhmyiseen kohtaan, sitä ei mitenkään voisi mammografialla havaita. Nyt ei siis voi enää seulonnassa käytyään ja puhtaat tulokset saatuaan olla tyytyväinen vaan pitäisi joka kerta ultrata myös. - Onko sinulla tietoa rintasyövän esiintymisestä eri kansalaisuuksilla. Ilmeisesti se on länsimainen elintasosairaus?

    VastaaPoista

Kommenttisi tähän asiaan ilahduttaisi minua ja lukijoita! Kiitos kommentoinnista!